Naar inhoud

Reclameprofessionals gaan pro bono werken voor goede doelen

Een nieuw platform verbindt reclameprofessionals aan goede doelen en charitatieve organisaties. Professionals uit de reclamewereld kunnen zich vrijwillig aanmelden en het netwerk stelt vervolgens teams samen waarin zij aan de slag gaan om pro bono een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. Te weinig goede doelen en maatschappelijke initiatieven hebben de middelen om bureaus in te huren om hen te helpen bij het ontwikkelen van campagnes. Hierdoor krijgt het werk wat zij doen niet altijd de aandacht die het verdient, zo stellen de initiatiefnemers.

The Good Shop

Het platform draagt de naam ‘The Good Shop’. Het is ontstaan vanuit het idee om ervaring en skills in te zetten voor organisaties die het hard nodig hebben, maar niet de middelen hebben. In gesprekken met collega’s en andere professionals is naar voren gekomen dat meer mensen de drive delen om iets goeds te doen voor een ander. Alleen weten de meeste mensen niet waar ze moeten starten. Er is zo veel ontwikkeling op het gebied van liefdadigheid en vrijwilligerswerk om goed te doen en het initiatief probeert deze creativiteit en energie samen te brengen.

Advertising-professionals

Het platform is opgericht door vijf advertising-professionals: Joris Groot (DDB & Tribal Amsterdam), Jorik Houweling (DDB & Tribal Amsterdam), Romy van der Linden (Ahold Delhaize), Ciaran Woods (MediaMonks) en Naique Tanate (VICE Media). Zij vormen samen het bestuur. Manpreet Sethi (WeTransfer) voert de technische ontwikkeling uit.

Organisatie werkzaamheden

De organisatie stelt per briefing een team samen van een strateeg, producer en creatief (team). Samen spenderen zij ongeveer één avond per week aan de opdracht. De opdrachten verschillen van aard, maar moeten in een relatief korte tijd uitvoerbaar zijn — denk bijvoorbeeld aan het werven van vrijwilligers, het vergroten van de bekendheid of het werven van leden. Het platform koppelt de teams aan creative directors en strategy directors om goede creatieve begeleiding te bieden. Op dit moment zijn de teams voornamelijk uit het netwerk van de organisatie gegroeid, maar in de toekomst wordt op projectbasis gekeken naar de beste fit voor de opdracht. Professionals kunnen zich aanmelden als vrijwilliger op de website van The Good Shop.

Lopende projecten

Momenteel lopen er een aantal projecten waaronder BuurtBuik en Open Embassy. Lokale organisatie BuurtBuik bereidt gratis maaltijden van overvloedig eten van supermarkten, winkeliers en horeca. Zij wilden nieuwe partners enthousiast maken om samen voedselverspilling tegen te gaan. Hiervoor heeft het team drie concepten ontwikkeld, waarvan er één gekozen is en inmiddels in productie gaat. Open Embassy is een online platform waar vluchtelingen met een verblijfstatus 24/7 vragen kunnen stellen over het opbouwen van een leven in Nederland. Zij willen graag nog meer statushouders helpen aan een fijn leven in Nederland. De teams die werkzaam zijn op de projecten worden gevormd door reclamemakers van verschillende bureaus als We Are Pi, Achtung! mcgarrybowen en AKQA.

Vrijdagavond 21 juli 2017 host The Good Shop samen met ADCN de eerste ADCN FriYAY, waar je meer kunt leren over het platform en de projecten. Aanmelden kan op de website van Eventbride.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie