Naar inhoud

Recordhoogte bestedingen online tijdens Black Friday in 2020

Black Friday heeft dit jaar mogelijk geleid tot meer besmettingen met het coronavirus in Nederland, maar dat is vooralsnog speculatief. Hoewel het tijdens dit koopjesfestijn relatief druk is geweest in de winkelstraten en in een stad als Rotterdam de winkels de deuren eerder hebben gesloten op last van burgemeester Ahmed Aboutaleb, is het wel zeker dat het in die periode vooral alle hens aan dek is geweest bij webshops. De bestedingen online zijn in 2020 in die week dan ook 52 procent hoger geweest dan in dezelfde week vorig jaar.


Black Friday

Dat blijkt uit een analyse van de eigen transactiedata door ABN AMRO, na eerder een prognose over de omzet tijdens de actie te hebben afgegeven. De bestedingen online bereiken rond Black Friday al traditioneel de hoogste piek van het jaar, maar de hoge omzetten uit voorgaande jaren zijn in dit jaar – waarin het nieuws vooral gedomineerd wordt door berichtgeving over de COVD-19-pandemie – ruimschoots overtroffen.

Bestedingen online

De stijging van de bestedingen online met 52 procent in de week rond Black Friday – van 23 tot en met 29 november – zijn stevig, maar blijven mogelijk toch nog achter bij de verwachtingen. Zo sprak pakketvervoerder DHL de verwachting uit dat tijdens de piekdrukte 70 procent meer pakketten dan vorig jaar zouden worden verstuurd. Het is nog onbekend of die piek alsnog tussen 30 november en Sinterklaas is gevallen. ABN AMRO prognosticeerde een stijging rond het koopjesfestijn van 75 procent.

Bezoek winkels

Dat de verkopen online toch nog tegenvallen, wordt veroorzaakt doordat mensen veel van de aankopen ondanks de COVID-19-maatregelen alsnog in fysieke winkels hebben gedaan. De totale pinbetalingen op fysieke locaties waren in de week van Black Friday dan ook maar 5 procent lager dan in dezelfde week vorig jaar. Het beeld wordt hier echter vertroebeld door de sluiting van de horeca. In de totale bestedingen die ABN AMRO op fysieke locaties meet, zitten ook de uitgaven in horecagelegenheden. Nu die grotendeels zijn gesloten en de totale bestedingen maar nauwelijks zijn gedaald, is het dus goed mogelijk dat de fysieke winkels in 2020 eveneens betere zaken hebben gedaan dan vorig jaar.

Groei betalingen in fysieke winkels in Nederland in 2020 ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, bron: transactiedata ABN AMRO

Geen funshoppen

Het aantal mensen dat naar een winkel ging, ligt wel een stuk lager. In de winkelcentra van grote steden werden in de week van Black Friday 48 procent minder bezoekers geteld, zo laat brancheorganisatie INretail weten. Op vrijdag 27 november – de dag van Black Friday in 2020 – werden zelfs 72 procent minder mensen geteld in winkelcentra in grote steden. Mensen gaven dus kennelijk gehoor aan de oproep van de overheid om niet met meerdere mensen tegelijk naar de winkels te gaan en niet te funshoppen. Een kleiner aantal winkelbezoekers heeft dus bijna evenveel of mogelijk zelfs meer uitgegeven dan vorig jaar, wat eenvoudig betekent dat de gemiddelde bezoeker meer heeft uitgeven in fysieke winkels.

Bestedingen online in Nederland, gemiddelde week 2018 = 100, bron: transactiedata ABN AMRO

Week Sinterklaas

Wellicht laten de verkopen online in de week van Sinterklaas – van 30 november tot 6 december – een vergelijkbare of nog grotere stijging zien dan in de week van Black Friday. De berichtgeving tijdens het weekend van 28 en 29 november over drukke winkelstraten kan ervoor gezorgd hebben dat nog meer consumenten online hebben besteld. Post- en pakketbezorger PostNL gaf daarnaast al aan dat het aantal pakketten onverwacht verder steeg en denkt dat dit te wijten is aan de oproep van diverse burgermeesters om niet meer naar binnensteden en winkelcentra te komen. De data van na het weekend van 28 en 29 november om dit te kunnen bevestigen, ontbraken echter nog bij de publicatie van het onderhavige persbericht van ABN AMRO.

Foto: Unsplash

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie