Naar inhoud

Recordverkoop in de e-commercebranche richting de feestdagen

De e-commercesector en de pakketbezorging in Nederland krijgen in december 2020 te maken met een ongekende recorddrukte. Dit is het directe gevolg van de COVID-19-pandemie en de daaruit voortgevloeide crisis. Zo is de verwachting dat consumenten vanaf half november tot het einde van dit jaar 75 procent meer online besteden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het seizoen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerstmis is doorgaans al de drukste tijd van het jaar, maar valt nu óók samen met de gedeeltelijke lockdown.

Dit leidt tot de drukste periode ooit voor webwinkels en pakketbezorgers. De online bestedingen kwamen al in oktober in de buurt van de piek rond Sinterklaas in 2019. Vanwege COVID-19 en de aankomende feestdagen moeten webwinkels en pakketbezorgers momenteel alle zeilen bijzetten om deze enorme vraag het hoofd te bieden. Dit kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Recorddrukte leidt tot vertraging sinterklaascadeaus’ van de ABN AMRO, dat onder andere gebaseerd is op transactiedata van de bank.

Beïnvloeding van bestelgedrag kan zorgen voor meer spreiding

Gezien de hausse aan online bestellingen is het de vraag of pakketjes voor Sinterklaas en Kerstmis op tijd aankomen. Zo lijkt de maximale capaciteit bij een aantal logistieke dienstverleners al half november te zijn bereikt. Veel webwinkels en pakketbezorgers bereiden zich voor door extra medewerkers – vooral afkomstig uit de horeca en de evenementenbranche – in te zetten. Bovendien kunnen meer pakketjes worden verwerkt door het aantal bestellingen te voorspellen, door data te delen en deze met behulp van algoritmes te analyseren.

Zo kunnen fulfilmentondernemingen zorgen dat voldoende mensen beschikbaar zijn zodra de bestellingen binnenstromen. E-commercebedrijven en pakketbezorgdiensten proberen daarbij ook de piek in de weken voor Sinterklaas minder hoog te maken door het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Dit doen zij door Nederlanders op te roepen eerder te bestellen en door kortingen plus marketingcampagnes slim te plannen.

Liever op het juiste moment dan zo snel mogelijk laten bezorgen

“Toch lijkt het erop dat niet alle logistieke dienstverleners de enorme hoeveelheid pakketten tijdig kunnen verwerken”, stelt Albert Jan Swart, sectoreconoom transport en logistiek bij ABN AMRO. “Naar verwachting neemt het aantal online bestelde producten verder toe, waardoor de kans groot is dat pakketjes tijdens Sinterklaas of Kerstmis te laat worden bezorgd. Consumenten doen er goed aan zo vroeg mogelijk of bijvoorbeeld bij lokale winkeliers te bestellen, die in de directe omgeving bezorgen.”

“De pakkettenmarkt kampt al geruime tijd met groeipijnen. Daarom moeten webwinkels en pakketbezorgers zich meer inspannen om pakketten te bezorgen op het moment dat consumenten thuis zijn, in plaats van zo snel mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld door met algoritmes te voorspellen wanneer mensen thuis zijn en sorteersystemen te vernieuwen, zodat nauwkeuriger kan worden gepland. Tegelijkertijd kunnen Nederlanders worden gestimuleerd pakketten zelf af te halen of een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Als webwinkels en pakketbezorgers hierin slagen, leidt dit tot niet alleen tot hogere winstmarges maar tevens tot minder onnodige transportbewegingen en dus een lagere CO2-uitstoot.”

Foto: DHL

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie