Naar inhoud

Referral marketing ook beschikbaar voor kleinere bedrijven

Marketeers zijn dol op het verzinnen van nieuwe terminologie. Referral marketing is zo'n term, afgeleid van de aloude mond-tot-mond-reclame. Toch is het geen loze kreet, nu de advertentieblindheid onder consumenten verder toeneemt. Voor het midden- en kleinbedrijf zijn digitale oplossingen die deze techniek ondersteunen echter relatief kostbaar. Instapmodellen voor de wat kleinere bedrijven of ondernemingen die er eerst nog aan willen willen snuffelen voor ze all the way gaan, betekenen een uitkomst.

Lightversie bestaande oplossing

Met de lancering van twee lightversies naast een bestaande oplossing voor enterprises wil Member Get Member Company, een marketingbureau dat zich specifiek richt op het werven en belonen van ambassadeurs voor consumentenmerken, ook het mkb bedienen. De starter- en pro-editie zijn instapmodellen om met referral marketing – het werven van nieuwe klanten door het belonen van bestaande – een begin te maken.

Meer klanten, hogere conversie

Klanten als Ben, Anderzorg en Qurrent halen veel nieuwe klanten uit het programma. Zo heeft 'Ben Vriendenvoordeel' geleid tot 32 procent meer sales en leidt het 'Tip een Vriend'-programma van Anderzorg tot een klantinstroom die 17 procent uitmaakt van de totale instroom van nieuwe klanten. Ook de conversieratio is een stuk hoger dan van de gemiddelde campagne, in het geval van Qurrent 20 procent. Naast het werven van nieuwe klanten zorgt het vriendenkortingsprogramma ervoor dat eigen klanten ook beloond worden. Naast sales zijn er ook positieve retentie-effecten: klanten die via een vriend komen zijn tot 30 procent winstgevender.

Passend model voor alle merken

Het marketingbureau ziet dat er naast de grote merken ook vanuit andere hoeken interesse ontstaat voor referral marketing. Sander Dullaart, oprichter en CEO van het bureau: “Welke reclame is nou beter dan mond-tot-mond reclame? We hebben nu drie versies van ons programma: light, pro en custom. Met deze drie mogelijkheden willen we alle merken een passend model bieden. Waar bedrijven in de lightversie voorzichtig kunnen snuffelen aan member-get-member, geven we in de custom versie intensieve begeleiding, uitgebreide integratiemogelijkheden en doen we ook alle fulfilment.”

Offline en online toepassingen

Het bedrijf breidt niet alleen de dienstverlening uit. Waar het programma voorheen met name werd ingezet voor merken met abonnementsstructuren (finance, telecom en energie), heeft het nu ook de weg naar e-commerce gevonden. Met vriendenvouchers kunnen specifieke kortingen worden gegeven aan nieuwe klanten die via vrienden komen. Beiden worden dan beloond met een korting op de (volgende) aankoop. Een partij die daar al op deze manier werkt is bijvoorbeeld Wijnvoordeel. Verder kunnen fysieke vriendencadeaukaarten die uitgedeeld worden door bestaande klanten nu ook bij de winkel om de hoek ingewisseld worden, zonder aanpassingen aan de kassasystemen of anderszins. Een foto van de bon voldoet om de vriendenkorting achteraf, via een cashback, verrekend te krijgen.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie