Naar inhoud

Reizen steeds vaker geboekt via mobiele devices

Het percentage reizen dat online wordt geboekt via een mobiel device, blijft toenemen. Opvallend is dat Nederlanders daarbij vaker de tablet gebruiken dan de smartphone. Online-reisaanbieders doen er goed aan om bij het meten van de resultaten cross-device-attributie toe te passen. Veel mensen bezoeken websites van reisaanbieders meerdere keren op verschillende devices voordat ze een boeking doen.

Groei mobiele reisboekingen

Dat blijkt uit de meest recente editie van het ‘Travel Flash Report’ van Criteo, een onderneming gericht op performancemarketing. In juni 2016 is 24 procent van alle onlinereisboekingen in Nederland afkomstig van een mobiel device geweest, een stijging van 9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee loopt ons land aardig in de pas met het wereldwijde gemiddelde dat in het tweede kwartaal van 2016 jaar-op-jaar met 13 procent toenam tot 27 procent.

Smartphone wint terrein

Waar in Nederland wel grote verschillen te zien zijn met de rest van de wereld, is het sóórt mobiele device dat wordt gebruikt. Wereldwijd wordt 19 procent van alle onlineboekingen gedaan vanaf een smartphone en 8 procent vanaf een tablet. Een jaar eerder hebben die percentages op respectievelijk 14 en 10 gelegen, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat de smartphone terrein aan het winnen is op de tablet.

Tablet populair in Nederland

Nederland is echter een van de weinige landen in het onderzoek waar tablets nog altijd vaker worden gebruikt dan smartphones voor het plaatsen van een onlineboeking. In juni 2016 is slechts 9 procent van de online boekingen op een smartphone gebeurd, tegenover 15 procent tabletgebruik. Wel lijken de verhoudingen ook in ons land te verschuiven: in juni 2015 is de verhouding smartphone-tablet nog 6 tegen 16 procent geweest.

Meerdere devices per boeking

In alle gevallen is het belangrijk om als aanbieder het analytics-proces af te stemmen op het gebruik van meerdere devices en daar rekening mee te houden in het attributiemodel. 6 van de 10 mensen leggen namelijk meerdere bezoeken af voor zij overgaan tot een boeking, 28 procent zelfs 4 of meer. En hoe meer bezoeken iemand aflegt voor een boeking, hoe meer devices hij daarvoor gebruikt. Het gemiddelde aantal gebruikte devices ligt bij 2 tot 3e bezoeken op 1,2, bij 4 of meer is dat 1,7.

Apps winnen aan populariteit

Ook het gebruik van een app om een boeking te doen, neemt wereldwijd toe in populariteit. In juni 2014 is slechts 12 procent van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan, en in juni 2015 is dat al gestegen naar 40 procent. Een jaar later is een meerderheid van de mobiele boekingen vanuit een app gedaan (54%) en vindt nog maar 46 procent van de mobiele boekingen plaats vanaf het web. Mobiele apps zijn vooral populair voor het boeken van korte reizen: 72 procent van de boekingen vanuit een app was voor één overnachting.

Veel last minutes via smartphone

Slimme online-reisaanbieders stemmen hun boekingsproces af op mobiel gebruik, en dan met name diegene die lastminute-overnachtingen aanbieden. Meer dan de helft (51%) van de boekingen voor een hotelovernachting binnen 24 uur is namelijk gedaan vanaf een smartphone. En in bijna een derde (30%) van de boekingen die hebben plaatsgevonden voor een overnachting tussen de 24 en 48 uur is datzelfde device gebruikt.

Gebruiksvriendelijk boekingsproces

“Het rapport onderstreept opnieuw het belang van een gebruiksvriendelijk boekingsproces op álle devices”, zegt Piet-Hein Kerkhof, managing director Northern Europe bij Criteo. “Dat betekent een eenvoudig boekingsproces dat ook op een smartphone soepel verloopt. En zeker voor aanbieders van losse hotelovernachtingen loont het om bezoekers aan te moedigen een app te installeren, waarin ze snel en makkelijk een boeking kunnen doen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Criteo.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie