Naar inhoud

Reiziger eist transparante en proactieve communicatie

Van oudsher staan de zomermaanden in het teken van vakantie en komkommertijd. Nog steeds reizen we naar exotische oorden, maar tegenwoordig wel in onstuimige omstandigheden. Een extra journaal is deze dagen eerder regel dan uitzondering. Dankzij de technologische mogelijkheden kunnen de verantwoord reizende consumenten altijd en overal op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen. Zaak voor reisorganisaties daar transparant en proactief op in te spelen.

Op geen enkel ander gebied is het oriëntatie- en aankoopgedrag van consumenten zo veranderd als bij reizen. Technologische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen hebben grote impact op de manier waarop reizigers hun keuzes maken, blijkt uit recent onderzoek van onderzoeksbureau GfK in opdracht van Webloyalty. Voor aanbieders op de travel-markt biedt dit nieuwe perspectieven. De e-commerce-partner geeft drie tips om slim in te spelen op de moderne reiziger.

1. Wees duidelijk over risico's

Veiligheid is voor reizigers belangrijker dan ooit. Hoewel het voor reisorganisaties misschien het beste voelt om niet te veel aandacht te besteden aan negatieve zaken zoals terrorisme, politieke onrust, natuurgeweld en epidemieën, laat het onderzoek zien dat consumenten juist een proactieve houding verwachten. Maar liefst 60 procent van de respondenten verwacht complete informatie over de lokale risico’s op de website van de reisaanbieder en ruim de helft verwacht een proactieve benadering bij mogelijke spanningen. Reisorganisaties kunnen een grote toegevoegde waarde bieden door het voortouw te nemen voor wat betreft risico's. Door transparant en proactief te communiceren, met de reiziger mee te denken en waar mogelijk alternatieven te bieden, kan de reisaanbieder rekenen op extra waardering van reizigers.

2. Denk in doelgroepen

De ene reiziger is de andere niet, zo blijkt uit het onderzoek. Jongeren gaan bijvoorbeeld sterk af op de ervaringen van anderen en vinden lage prijzen belangrijker dan ouderen. Ouderen daarentegen willen het liefst een eenvoudig boekingsproces en vinden het vooral belangrijk dat een reisaanbieder te vertrouwen is. Het is voor reisaanbieders verstandig om te investeren in het in kaart brengen van de doelgroepen. Door rekening te houden met specifieke behoeften, kan de aanbieder zorgen voor een positieve klantervaring en blijft de aanbieder bij die doelgroep op de radar.

3. Maak de route naar boeken zo kort mogelijk

Met de klantloyaliteit binnen de travel-branche is het slecht gesteld. Slechts 10 procent van de respondenten boekt standaard bij dezelfde aanbieder. De rest maakt de keuze pas op het laatste moment, als de bestemming al bekend is en ruim driekwart doet dat online. Belangrijk bij de keuze voor een aanbieder zijn ruime keuzemogelijkheden, gemak en duidelijkheid. Reisaanbieders kunnen consumenten een handje helpen door het boekingsproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. Consumenten zijn doelgericht, dus het is wenselijk dat ze op de website van de aanbieder ook recht op hun doel af kunnen gaan. Zorg er daarom voor dat consumenten de mogelijkheid hebben veel criteria in te vullen tijdens het zoekproces.

Hoewel het aanbod op de travel-markt enorm is, wil de consument niet oneindig zoeken. Ruim de helft van de consumenten kiest altijd uit een beperkt aantal aanbieders. Het is voor reisaanbieders de kunst om in deze zogenaamde shortlist te komen. Met deze tips zetten aanbieders al een stap in de goede richting, maar daarnaast blijven eerdere positieve ervaringen essentieel.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie