Naar inhoud

Relatie marketing, insights en analytics steeds belangrijker

Ruim 2.300 marketeers, growth hackers, strategen en insights professionals bezochten op 6 en 7 februari het ‘Marketing Insights Event 2019’. Opvallend in de presentaties van dit jaar was de focus op insights en groei in de breedste zin van het woord. Organisator MOA, het expertisecenter voor marketing insights, onderzoek en analytics, constateert dat met de reeds ingezette cultuuromslag binnen het research-vak, de samenhang en samenwerking van marketing, insights en analytics steeds belangrijker wordt.

Uniek op het event dit jaar was de toevoeging van Kinepolis, de grootste bioscoopzaal van Nederland. Een fantastische setting voor onder andere de presentaties van de keynotes en de Effie Award-cases. Mede dankzij de partnerships met Adformatie, BVA/VEA, PIM en de cultuursector kon het MIE dit jaar weer meer marketeers verwelkomen. Met 32 procent van de lezingen in het Engels had het programma eveneens de belangstelling van internationale bezoekers.

Kom uit de doe-modus, marketeers. We besteden te veel aandacht aan de marketing van de organisatie en te weinig aan de organisatie van marketing.

Rob Beltman, Jaarbeurs

Marketing insights

Populaire thema’s tijdens ‘MIE 2019’ waren niet alleen het bouwen van effectieve marketingcampagnes, maar ook de klantbeleving, sensitiviteit en neuromarketing. Daarnaast was een flinke rol weggelegd voor customer journeys, growth hacking, datavisualisatie en artificial intelligence. Bovendien was er niet alleen veel aandacht voor de communicatie met millennials en generatie X, maar ook health, happiness en de lezingen uit de culturele sector konden op veel enthousiaste bezoekers rekenen. De organisatie is er trots op dat meer dan 50 procent van de lezingen beoordeeld is met een 8- of hoger.

In 2013 stond je bij Simyo niet langer dan een uur in de wacht bij de klantenservice. Daarna werd de verbinding automatisch verbroken.

Gerry van der Laan, Simyo

Cultuuromslag zichtbaar

Volgens MOA-directeur Wim van Slooten is het duidelijk dat de sector blijvend verandert van karakter: “Binnen bedrijven werken disciplines steeds nauwer samen en is data-verzameling, data-analyse en het opbouwen van insights steeds essentiëler bij het bedenken en marketen van producten en diensten. De bezoekers aan het event weerspiegelen die nieuwe manier van werken en ze maken daarmee de ingezette cultuuromslag van het vak zichtbaar.”

Tijd is het belangrijkste ruilmiddel in het digitale tijdperk.

Jeroen Jonker Roelants, Marktplaats

Beoordeling presentaties

In Kinepolis | Jaarbeurs Utrecht stonden gedurende twee dagen zo’n 100 presentaties, masterclasses en keynotes op het programma. De bezoekers konden een waardering toekennen aan de sessies. De top 10 is:

  • Tim Barenbrug – Totta Research: Slimmer luisteren naar klanten met artificial intelligence (8,77);
  • Mitchel Wubben – WUA, Marco van der Hut – ABN AMRO: Realiseer exponentiele digitale groei door middel van Digital Excellence (8,65);
  • Ron Simpson – The Avocado Show: How The Avocado Show became the face of a billion dollar industry in one week (8,64);
  • Tim van der Wiel - GoSpooky en Speaky: Contentcreatie voor de nieuwe generatie (8,63);
  • Tim Zuidgeest – ST&T Research: De 10 nieuwste neuromarketing insights voor commercials en retail (8,52);
  • Martijn van der Veen – Ruigrok NetPanel, Floris Venneman – Bureauvijftig Grijs is goud: focus op 50+ (8,52);
  • Thomas Spauwen – MWM2, Esmée Schregardus – Ministerie van Onderwijs: Hoe een research community je organisatie bij de les houdt (8,51);
  • Renske Verweijnen – Perspective, Jochem Reinders Folmer – Perspective: Design sprints: voor iedereen die sneller wil innoveren (8,46);
  • Patrick van Hees – Happiness Institute Europe: Marketeers maken klanten gelukkig, maar hoe word je als marketeer gelukkig? (8,42);
  • Michiel Dullaert – DePerfecteGrafiek: Data visualisation, more impact with your insights (8,41).

De quotes in dit artikel zijn opgetekend tijdens ‘Marketing Insights Event 2019’.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie