Naar inhoud

Relevante informatie over nieuwe technologie is nog schaars

Ondernemingen in Nederland omarmen nieuwe technologieën om de productiviteit te verhogen en hun medewerkers beter te kunnen managen. Bijna driekwart (73%) van de bedrijven ziet in hoe belangrijk technologie is voor het werven, behouden en motiveren van hun medewerkers. Ook worden het verhogen van de productiviteit (19%), verhogen van de verkoop (18%), verbeteren van de klantenservice (13%) en verlagen van bedrijfskosten (12%) genoemd als de belangrijkste motivaties om nieuwe technologie te implementeren. Tegelijkertijd worstelen bedrijven met een gebrek aan betrouwbare informatie over technologie die interessant kan zijn.

Dit leert een onderzoek onder 1.400 bedrijfsmanagers in het midden en hoger management van TomTom Telematics, leverancier van diensten voor wagenparkbeheer en connected cars. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Disruptieve technologie in uw bedrijf’.

Betrouwbaar advies

Bijna de helft van de bedrijven (46%) geeft aan moeite te hebben met het vinden van betrouwbaar advies om nieuwe technologie te introduceren. Gebrek aan relevante informatie van aanbieders is hiervoor de belangrijkste reden, aldus 22 procent van de ondervraagden. Andere grote oorzaken die worden onderstreept zijn het gebrek aan kennis binnen de organisatie (24%), het vinden van een aanbieder die bij de organisatie past (15%) en bijkomende kosten (40%).

Verbonden wereld

“We leven in een wereld waar alles met elkaar verbonden is”, aldus René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Door te investeren in nieuwe technologie kunnen bedrijven hun medewerkers behouden en kunnen ze voorblijven op de concurrentie. We hebben dit onderzoek uit laten voeren om een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de mate waarin bedrijven technologie omarmen en implementeren. Bovendien wilden we laten zien welke uitdagingen daarbij komen kijken en op welke trends ze daarbij kunnen letten.”

Belang technologie

Hoewel technologie een steeds grotere rol speelt op het werk, geeft maar 44 procent van de ondervraagde bedrijfsmanagers aan dat hun bedrijf een early adopter is en op nieuwe innovaties inspeelt. Daarbij geeft maar liefst 32 procent aan dat de technologie die ze thuis gebruiken geavanceerder is dan die op de werkplek. “We zien dat bedrijven terughoudend zijn met de implementatie van nieuwe technologie”, geeft De Jong aan. “Maar niets doen terwijl anderen gebruikmaken van de nieuwste technologieën en innovaties is een enorm risico. Daarnaast zal de privé-situatie steeds vaker de norm zijn voor de verwachte ervaring ten aanzien van technologische ondersteuning op het werk.”

Gebruiksvriendelijkheid

Bij het vergelijken van aanbieders spelen vooral technische ondersteuning (33%) en gebruiksvriendelijkheid (41%) een grote rol. “Het is van groot belang dat bedrijven uitzoeken welke mogelijkheden er zijn, zodat ze investeren in oplossingen die ondersteunend en intuïtief zijn en passen bij hun bedrijfsprocessen”, stelt De Jong. “Wij nemen dit heel serieus. Met diepgaande, begrijpelijke informatie over onze diensten en relevante data zoals dit onderzoek, bieden we medewerkers en leidinggevenden de inzichten en het gebruiksgemak die ze nodig hebben om de juiste keuzes te maken.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van TomTom Telematics.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie