Naar inhoud

Relevante ontwikkelingen in de digitale werkomgeving in 2019

Naar verwachting wordt 2019 het jaar waarin het traditionele computerwachtwoord zijn langste tijd gehad heeft in de zakelijke omgeving. Het nieuwe jaar wordt ook de periode waarin we ons massaal voorbereiden op de komst van het nieuwe snelle netwerk van de vijfde generatie. Verder wordt mobiliteit de norm en krijgen we daarmee nog meer uitdagingen op het vlak van veiligheid en het verwerken van gegevens.

Dat zijn volgens IT-dienstverlener Toshiba de belangrijkste voorspellingen voor 2019 voor de digitale werkomgeving.

5G stimuleert het Internet of Things

Met een snel 5G-netwerk wordt het gebruik van toepassingen van het Internet of Things veel toegankelijker. Nu is het gebrek aan snelheid van het 4G-netwerk veelal een barrière voor de verwerking van grote hoeveelheden data die niet alleen bestaan uit tekstverwerking. Complex grafisch of visueel materiaal versturen via het 5G-netwerk gaat vele malen sneller dan we nu gewend zijn. Daarmee wordt voorzien dat 5G een belangrijke katalysator wordt voor de ontwikkeling van IoT-toepassingen in de zakelijke omgeving. 40 procent van de IT-beslissers verwacht dat 5G het verschil maakt in het succes van het Internet of Things in de digitale werkomgeving.

Security blijft de grootste kopzorg

Security blijft de grootste kopzorg van IT-managers, zo blijkt uit onderzoek. Daarmee wordt verwacht dat de traditionele lettercijfercombinatie zijn langste tijd gehad heeft als wachtwoord voor toegang tot mobiele computers. Gebruikers klagen al langer over de zogeheten wachtwoorddilemma’s van het iedere keer opnieuw bedenken van ingewikkelde lettercijfercombinaties en het onthouden van vele wachtwoorden die nodig zijn om toegang te krijgen tot verschillende systemen en applicaties. Daarom wordt voorzien dat biometrie een snelle vlucht neemt. Marktanalisten als Gartner en IDC bevestigen dat bijna 80 procent van de werkende Belgen en Nederlanders in 2021 gebruikmaakt van een vingerafdruk, de irisscan of stemherkenning als alternatief voor het traditionele wachtwoord.

Mobiel werken wordt de norm

Mobiel werken wordt de norm. Meer mobiliteit gaat niet alleen gepaard met meer veiligheid. Overal en altijd toegang tot digitale informatie betekent ook dat grote hoeveelheden data verwerkt moeten worden. Dat doen veel organisaties steeds meer in de cloud. Daarom gaan bedrijven in 2019 ook op zoek naar alternatieven zoals edge computing – het verwerken van data aan de rand van het netwerk. Dat is veilig en legt minder druk op dataopslag in de cloud dat uiteindelijk ook meer onnodig geld kost. Steeds meer organisaties maken hun afwegingen hoe welke data op welke manier ze wel of niet moeten verwerken.

Diversiteit in het mobiele landschap

Tenslotte wordt voorzien dat de diversiteit aan werkplekapparatuur alleen maar groter wordt. De desktop is al langer ingeruild voor de laptop. Maar ook de 2-in-1-computer die zowel als laptop voor een complexe presentatie of als tablet in de vergaderkamer gebruikt wordt, wint steeds meer terrein. Werken vanaf een toetsenbord met beeldscherm wordt niet meer zo vanzelfsprekend. Met de opkomst van het Windows 10 IoT-platform krijgen medewerkers die hun handen vrij moeten houden voor machinewerk, het besturen van een vervoermiddel of het helpen van een patiënt, de gelegenheid informatie te verwerken via een slimme werkbril plus een mini-pc aan de broekriem. Nog altijd is zo’n 70 procent van de eerstelijnsmedewerkers op de fabriekswerkvloer, in het magazijn of in de zorginstelling niet permanent uitgerust met digitale apparatuur. Dat verandert echter snel.

Digitale transformatie in de hele organisatie

“2019 wordt het jaar van meer digitale transformatie op alle plekken in de organisatie”, concludeert Ronald Ravel, country manager Benelux bij Toshiba. “Technologie wordt slimmer en nog makkelijker in gebruik. Dat gaat helaas wel gepaard met meer druk op onze digitale veiligheid. Daarom is het zaak dat we niet alleen zorgen voor een gedegen veiligheid van gebruikte software. Ook het beveiligen van onze hardware moeten we niet langer onderschatten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie