Naar inhoud

Relevantie cruciaal in customer journey in modebranche

De modebranche is zeer divers en heeft een breed aanbod van kleding. De kanalen waar consumenten kunnen shoppen, lijken steeds meer op elkaar. Winkeliers sluiten hun aanbod hierop aan. Zij bieden de consument een winkelervaring zowel in fysieke winkels, catalogussen en uiteraard ook online. Al deze kanalen bieden unieke mogelijkheden om een merk onderscheidend te positioneren en de consument te betrekken.

Belang van relevantie

“Het is van belang om relevantie te brengen in alle stappen van de reis die een shopper aflegt. Het gaat om meerdere onderdelen: on-site natuurlijk, maar ook via e-mail, off-site advertising, social, mobiel en – indien relevant – in de winkel. Als retailers dit in gedachten houden en de juiste tools inzetten, zullen ze eerder nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten behouden”, zegt Jamie Merrick, head of industry insights bij IT-dienstverlener Salesforce Commerce Cloud. Op basis van op de data van 400 miljoen online shoppers wereldwijd geeft hij meer inzicht in wat de consument wil.

Mobiel op de eerste plek

“Modefanaten gebruiken het liefst mobiele apparaten en telefoons staan hierbij veruit op nummer één. Consumenten die merkkleding aanschaffen, kopen vaker via hun mobiel dan shoppers in andere sectoren. Om het vertrouwen van de shopper te winnen, moeten retailers eventuele obstakels in het aankoopproces wegnemen. Klanten correct begeleiden naar bijvoorbeeld de juiste maat, zorgt voor meer aankopen en minder retourneren van kleding.”

Traffic genereren is essentieel

“Het is redelijk cliché, maar de groei van het aantal website-bezoeken zorgt voor digitale groei. Retailers moeten zich erop richten shoppers opnieuw te betrekken bij hun merk. Kijk maar eens naar de tactieken van gevestigde retailers die predictive intelligence inzetten om de juiste ontvangers te selecteren voor de juiste boodschap, op het goede moment. Hierbij bevat het bericht altijd relevante content. Retailers kunnen een merk tot leven brengen met design.”

Balans tussen design en wetenschap

“Sommige retailers vinden een goede balans in design en wetenschap. Anderen gebruiken predictive intelligence later in de customer journey om shoppers te binden aan een product en de relevantie te verbeteren. Zo gebruikt UGG technologie om het vertrouwen van de shopper bij het kopen van de juiste maat te verhogen. ‘Pastechnologie’ is een handige tool om het vertrouwen van de consument – die op zoek is naar een vergelijkbare ervaring als in een fysieke winkel – te verbeteren. Daarnaast heeft het consumentenvertrouwen een directe correlatie met hogere conversie en lagere retourratio’s.”

Maak ruimte voor het merk

“Merkretailers zetten digitale tools in om hun merkverhaal te vertellen> Zo wordt beoogt de consument voor zich te winnen. Continu bezig zijn met waar het merk voor staat is van vitaal belang voor merkretailers. Het verhaal moet consistent zijn in de volledige winkelervaring. Denk aan elk detail, zoals de kwaliteit en de selectie van de fotografie, modellen en de outfits.”

Breng intelligentie naar ieder onderdeel van de organisatie

“Intelligentie is een mandaat bij de grote retailers. Samenwerken met channel-partners, door het delen van cruciale data over webanalyse, sales en zelfs reviews, helpt om de kwaliteit en de voorspelling van de consumentenvraag te verbeteren. Het verzamelen van data rond shopper-activiteit, demografie en reviews zorgt ervoor dat organisaties betere producten en campagnes kunnen maken. Retailers moeten er ook voor zorgen dat ze constant aannames checken, door data te analyseren om te kijken of de aannames wel of niet kloppen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie