Naar inhoud

Renate Tesselaar is Digital Marketing Professional van 2017

Met een pragmatisch marketingplan voor ANWB Cruise Travel heeft Renate Tesselaar de titel ‘Digital Marketing Professional van het Jaar 2017’ in de wacht gesleept. Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' heeft zij de bijbehorende award in ontvangst mogen nemen. In haar plan voor de reisorganisatie voor cruises staat de klantreis letterlijk centraal. Het behandelt de route van content via analytics naar klantenwerving. Zij heeft daarmee bij een klassieke productgerichte organisatie de focus strategisch verlegd naar de klantbehoefte.

Digital marketing

Voor de achtste maal op rij is de Digital Marketing Professional van het Jaar onderscheiden. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en heeft tot doel het vak van digital marketeer verder te ontwikkelen en professionaliseren. De jury heeft meer dan 180 plannen bestudeerd en daaruit zijn eerder drie proposities geselecteerd met een hoog strategisch niveau en duidelijke praktische uitvoerbaarheid. Deze genomineerden hebben hun plannen gepresenteerd tijdens het marketingevenement dat op 23 november 2017 heeft plaatsgevonden in Spant! in Bussum.

Vertrouwen winnen

Voor HelloFresh heeft Francien Tersteeg een marketingplan opgesteld dat de maaltijdservice aan een verdere toename van het aantal klanten moet helpen. Want na een snelle groei direct nadat de maaltijdboxen waren geïntroduceerd, stagneerde de aanwas van nieuwe klanten na verloop van tijd. In haar plan is stapsgewijs aangegeven hoe het merk op basis van vertrouwen en aan de hand van duidelijke metrics omzetgroei kan realiseren. Kernwoorden daarbij zijn video, search en social.

Conversie verhogen

In het plan van Renate Tesselaar is weergegeven hoe ANWB Cruise Travel groei in het aantal geboekte cruises kan realiseren. Zij zet de customer journey centraal, met als doel de conversie te verhogen. Door de klant centraal te stellen in het boekingsproces, is het samenstellen van een reis eenvoudiger geworden en wordt de content gebaseerd op de klantwensen aangeboden. Daarbij wordt op basis van structureel vastgelegde klantgegevens ingespeeld op de reiswensen en een realistische campagneplanning vastgelegd.

Inzet ambassadeurs

Christina de Wijn heeft onderzocht hoe met digitale middelen het aantal downloads van Tikkie, de mobiele applicatie voor betalingsverzoeken van ABN AMRO, met 100.000 kan groeien. Zij heeft als ware ambassadeur van de app de aandacht met name gericht op de huidige gebruikers, een logische keuze gezien de hoge net promoter score van 75. Daarbij heeft zij Facebook als belangrijkste medium ingezet. Inmiddels kent de applicatie 1,5 miljoen gebruikers, waarvan 40 procent door bestaande klanten is aangebracht.

Marketing van vandaag

“Hedendaagse marketing brengt meer met zich mee dan het genereren van leads en het bewaken van marktaandelen”, stelt juryvoorzitter Egbert Jan van Bel. “Klantgegevens en prestatiecijfers staan tegenwoordig aan de basis van de sturing van een organisatie, het nemen van afgewogen beslissingen en zelfs het concreet aangeven op welke wijze de service aan klanten geoptimaliseerd kan worden.”

Klantgericht denken

“Maar de moderne marketeer kijkt verder”, vervolgt Van Bel. “Die heeft zijn focus ook gericht op branding en het belang van de juiste interne organisatie. De drie genomineerden hebben uitstekende plannen gepresenteerd, die hun waarde direct in de praktijk hebben aangetoond. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor Renate Tesselaar die met haar plan bij ANWB Cruise Travel een duidelijke kentering richting klantgericht denken teweeg heeft gebracht.”

Van links naar rechts: Francien Tersteeg, Christina de Wijn, Ment Kuiper en Renate Tesselaar

Samenstelling jury

De plannen worden beoordeeld op volledigheid, relevantie en originaliteit. Dit jaar is dat gedaan door een jury bestaande uit Frans Appels (directeur Netprofiler, medeoprichter van LevelUp Group en bestuurslid Platform Digital Analytics van MOA), juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent), Ment Kuiper (directeur CustomerTalk en IDMK Trainingen), Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter Platform Innovatie in Marketing) en Patrick Petersen (directeur Atmost, auteur en docent).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Nanda van Esdonk van Zorg en Zekerheid, Regina Deinum van Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Klok van Westland Kazen tot Digital Marketing Professional van het Jaar uitgeroepen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie