Naar inhoud

Reputatie gezien als kern van de business

In toenemende mate zien chief executive officers in Europa in dat reputatie de kern van hun business is. Die status beschouwen zij als een essentieel onderdeel van het bestaansrecht van de organisatie. Daarom stellen ondernemingsleidingen steeds meer eisen aan communicatiedirecteuren. Zij zijn dan ook dringend op zoek naar doordachte en gedurfde leiderschapskwaliteiten om nieuwe bedrijfsgroei te ondersteunen, commerciële mogelijkheden te identificeren en interne verandering te stimuleren.

De rol van communicatie

Dit leert het onderzoeksrapport ‘Beyond Communications – A CEO Perspective of Reputation Leadership’. De onderliggende studie is uitgevoerd door recruitmentbureau VMA Group in samenwerking met het communicatiebureau Newgate Communications. Voor het onderzoek zijn gedetailleerde, kwalitatieve interviews verricht met 40 Europese CEO's, van leiders van handelsorganisaties tot CEO's van multinationale bedrijven. Het resultaat is een vergaand inzicht in de rol van communicatie binnen de bedrijven en hoe de communicatiedirecteuren worden waargenomen en beschouwd door de CEO's.

Het belang van de reputatie

Het onderzoeksrapport schetst de uitdagende wens van CEO's om een nieuwe generatie van businessleiders uit de communicatiefunctie naar voren te brengen. De studie toont hoe belangrijk de bedrijfsreputatie is geworden voor CEO's in heel Europa. En hoe er daardoor nu behoefte is aan een beter doordachte, meer provocerende communicatiefunctie met een beter begrip van de business en minder nadelig risico dan ooit tevoren.

Eindeloze online gesprekken

Uit het onderzoek blijkt hoe de definities van ‘de onderneming’, en de manieren waarop organisaties met hun stakeholders praten, zijn veranderd in het digitale tijdperk. De digitale communicatie betrekt het bedrijf in eindeloze online gesprekken. Ze worden daar met naam en toenaam genoemd, opgevraagd en bespot, en verdedigd en geretweet. Dit vormt zowel een uitdaging als een ongekende kans voor het communicatieberoep.

Onderdeel leiderschapsframework

De CEO's zien de bedrijfsreputatie niet langer als alleen ‘leuk om te hebben’ maar als cruciaal voor bedrijfssucces. Hierdoor kan communicatie niet langer worden beschouwd als een ondersteunende functie, maar in plaats daarvan als een onderdeel van het leiderschapsframework. Aangezien organisaties zich in commercieel en cultureel opzicht verankerd hebben in open communicatie, is er een nieuwe behoefte aan communicatiedirecteuren om namens de organisatie hun leiderschapskwaliteiten te uiten.

Nieuwe aanpak en filosofie

Hoewel de alledaagse beroepsvaardigheden essentieel blijven, wensen de ondervraagde personen een nieuwe aanpak en filosofie. Zij verwachten een bereidheid om verder dan de horizon van de business te kijken en zelfs om de ‘schaduw’ van de CEO's te zijn. Zodoende moet de nieuwe generatie van communicatiedirecteuren creatief en ondernemend zijn en unilateraal handelen met gezond verstand. Zij moeten business gericht zijn, en groeimogelijkheden en risico’s kunnen situeren.

Andere invulling communicatie

“De meeste communicatiedirecteuren voelen de uitdagingen die in dit rapport naar voren komen precies aan en zijn deze misschien zelfs al actief aangegaan”, stelt Julia Meighan, algemeen directeur bij VMA Group. Velen hebben erkend dat de rol veranderd is en hebben geprobeerd hiervan gebruik te maken. Zelfs deze eersteklas communicatiespecialisten hebben het er vaak moeilijk mee wanneer hen niet langer wordt gevraagd om meer te doen met minder, maar hen wordt gevraagd anders te doen – slimmer, gerichter, gedurfder, veel verder – met niet meer middelen dan in het oude, analoge tijdperk.”

Reputatie als belangrijke activa

“De bedrijfsreputatie is nu een van de belangrijkste activa die elk bedrijf heeft”, aldus Gavin Devine, algemeen directeur bij Newgate Communications. “De rol van een communicatiedirecteur is tegenwoordig veel meer allesomvattend dan in het verleden. Ze moeten de CEO's ondersteunen in praktische termen. En nog belangrijker, ze moeten kunnen fungeren als vertrouwenspersoon en raadslid, de businessleiders helpen door mee te denken bij reputatieproblemen en door het openzetten van het venster naar buiten. De communicatiedirecteuren gaan deze uitdaging aan wanneer de CEO's dit mogelijk maken. Maar er is nog steeds veel te leren en veel te doen.”

Belang authenticiteit en transparantie

“Dit zijn spannende tijden voor communicatiedirecteuren”, zegt Willem de Ruijter, algemeen directeur EMEA bij VMA Group. “De CEO's beseffen steeds vaker dat bedrijven authentiek en transparant moeten zijn, en dat communicatie daar de kern van is. De ontwikkeling van de vertrouwde adviseur tot gewaardeerde marktuitdager en communicatieleider is echter geen gemakkelijke overgang voor sommige communicatiedirecteuren.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie