Naar inhoud

Responsive design en apps vormen toekomst retailers

Van iedere euro die online wordt omgezet bij de Nederlandse retailers, komt bijna 20 cent van een mobiel apparaat zoals een tablet of smartphone. Mobiele applicaties en mobile friendly websites zijn dan ook de toekomst. Met name apps spelen een essentiële rol. Meer dan een derde (38%) van de bezoeken aan de websites van retailers komt voort uit apps. Maar de Nederlandse online detailhandel laat nog veel kansen onbenut op het gebied van mobile shopping.

Klein deel online omzet via app

Ondanks de aangetoonde functionaliteit van applicaties is slechts 17 procent van de online omzet op dit moment afkomstig van apps. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door onderzoeksinstituut Centre for Retail Research (CRR), in opdracht van ActiePagina.nl. Deze kortingssite is onderdeel van RetailMeNot, een wereldwijd platform voor online kortingscoupons.

Hogere uitgaven via applicatie

Ondanks dat apps dus maar voor een klein deel van de online omzet verantwoordelijk zijn, laat de internationale studie wel zien dat als consumenten een aankoop doen via een app het gemiddelde bedrag dat zij uitgeven 52 procent hoger ligt dan bij niet-app-gebruikers. Toch heeft nog niet eens een kwart (23%) van de ondervraagde Nederlandse retailers een mobiele applicatie beschikbaar. Er ligt hier dus nog een grote kans voor retailers.

Interactie met consumenten

Een app kan een geweldige tool zijn voor grote retailers met veel vaste klanten”, stelt Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl. “Op deze manier kunnen ze met hun klanten in contact blijven. Een app is perfect voor interactie met consumenten, zoals hen op de hoogte houden van de laatste nieuwtjes, maar ook het doen van op maat gemaakte aanbiedingen op basis van eerdere aankopen.”

Mobile friendly website

Over het algemeen is ook een mobile friendly website een must voor iedere retailer, ongeacht hun grootte. Hier valt ook nog veel terrein te winnen voor de Nederlandse retailers. Meer dan de helft (58%) van de Nederlanders zegt dat een langzaam ladende site de grootste barrière is om iets via mobiel te kopen. En bijna de helft (46%) haakt af als de website niet mobiel-responsive is. Toch heeft slechts een kwart van de Nederlandse retailers een mobile friendly website.

Betere constomer journey

Dit betekent dat retailers het risico lopen een groot deel van hun potentiële omzet te verliezen, omdat consumenten afhaken. Wanneer winkeliers een voor mobiel geoptimaliseerde website hebben, kunnen ze ook beter voldoen aan de andere eisen van de consument, zoals een betere customer journey, een overzichtelijk aanbod van producten, goede zoekfunctie en veilige betaalopties.

Multichannel zorgt voor betere klanten

Uit ons onderzoek blijkt dat multichannel shoppers betere klanten zijn en gemiddeld 57 procent meer uitgeven dan consumenten die alleen de PC gebruiker”, aldus Mouton. “Maar dan moeten ze wel de kans krijgen om op alle mogelijke kanalen gemakkelijk aankopen te kunnen doen. Ook geeft 53 procent van de Nederlanders aan meer te zullen kopen bij winkels die goed bereikbaar zijn via mobiele apparaten. Door te investeren in een website die geschikt is voor mobiel gebruik kunnen de retailers hun omzet flink zien stijgen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie