Naar inhoud

Responsive e-mailnieuwsbrieven verlangen aanpassingen content

E-mailnieuwsbrieven worden door marketeers gezien als een belangrijk instrument om klanten en prospects te bereiken. Maar de e-mail lezen wij al geruime tijd niet meer enkel op de desktop. Smartwatches en met name smartphones zijn steeds vaker de devices waar we de digitale brievenbus openen. En dat zorgt uiteraard voor een geheel andere beleving van deze berichten. Een responsive nieuwsbrief is niet voldoende, ook aanpassing van de aangeboden content is noodzaak.

E-mailnieuwsbrieven

Consumenten beleven e-mailnieuwsbrieven op een computer heel anders dan op een smartphone. Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability- en eye-tracking-onderzoek van brancheorganisatie Data Driven Marketing Association (DDMA) naar digitale nieuwsbrieven van verschillende organisaties, waaronder Ziggo, De Telegraaf, OHRA, WWF en ANWB. Voor een maximaal effect is het daarom aan te raden design en content niet op één op één over te nemen.

Gebruikerservaring

De focus van het onderzoek is gelegd op de verschillen en overeenkomsten in de gebruikerservaring van e-mailnieuwsbrieven op computer en smartphone. Door middel van kwalitatief onderzoek zijn 12 e-mailnieuwsbrieven van verschillende organisaties op beide devices onder de loep genomen. Eye-tracking-onderzoek is ingezet voor een beter begrip van hoe consumenten een e-mailnieuwsbrief scannen en bekijken. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MediaTest en de DDMA Commissie Email Research.

Conclusies

De drie belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

1. Het moment van het lezen van een e-mailnieuwsbrief op de smartphone en computer verschilt. Dit zorgt voor een andere beleving en daardoor worden e-mailnieuwsbrieven op de computer en de smartphone anders gebruikt en gewaardeerd.

2. Een responsive design leidt niet meteen tot een goede mobiele e-mailnieuwsbrief.

3. De hoeveelheid en het type content zijn van grote invloed op het doorklikgedrag.

Aanbevelingen

Het onderzoek levert concrete aanbevelingen op om e-mailnieuwsbrieven op smartphone en desktop te optimaliseren. Zo is het slimmer om een adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design. Wit is bovendien de ideale achtergrondkleur en het is aan te raden de call-to-actions (CTA's) per device aan te passen. Alle conclusies en aanbevelingen worden uitgebreid besproken en geïllustreerd met heatmaps in het volledige onderzoeksverslag.

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van DDMA.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie