Naar inhoud

Responsive webdesign nog geen standaard voor Nederlandse webshops

Online aankopen worden steeds vaker via de smartphone gedaan. Een groot onderdeel van de aankoop-ervaring betreft het gebruiksgemak van de webshop. Deze moet goed leesbaar, overzichtelijk en navigeerbaar zijn. Wanneer een website niet responsive is, kan dat al afdoen aan een hoop van die eigenschappen. Hoe makkelijk is het om online aankopen te doen via een mobieltje? Bij twee derde van Nederlandse websites naar behoren. Die maken namelijk gebruik van responsive websites.

Responsiveness webshops

Dit leert een onderzoek van Telefoonboek. In totaal werden 19.321 webshops uit de database van het bedrijf onderzocht op hun responsiveness. Daarvan werd bij 12.933 online winkels een responsive website aangetroffen, hetgeen neerkomt op 66,9 procent. Bij 6.388 websites was dit niet het geval. 33,1 procent van de webshops maakt dus nog geen gebruik van responsive webdesign.

Responsive webdesign

Bij responsive webdesign is het de bedoeling dat een website de optimale webervaring levert voor alle verschillende apparaten waarop deze gebruikt kan worden. De leesbaarheid van de tekst en hanteerbaarheid van de interface mogen bijvoorbeeld niet verslechteren wanneer je van een computerscherm naar een smartphone overgaat, of andersom.

Flexibel schermformaat

Om dit te bewerkstellingen is de webpagina op een flexibele manier opgezet en kan deze via flexibele grids en afbeeldingen meebewegen met het schermformaat. Hierdoor hoeft er niet nodeloos ingezoomd te worden en blijven de buttons en navigatie werken zoals ze moeten werken, ook bij het gebruik van een touchscreen.

Optimaal voor smartphone

Uit eerder onderzoek van de openbare databron bleek al dat meer dan de helft van de websites niet optimaal bruikbaar zijn voor de mobiele telefoon. “Dan zou je kunnen zeggen dat de webshopbranche het beter begrepen heeft”, aldus Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Op zich logisch, aangezien webshops hun producten online aanbieden. Zij hebben er baat bij dat de website ook op mobiel goed functioneert, zodat men overal gemakkelijk hun producten kan kopen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie