Naar inhoud

Restaurants maken nog weinig gebruik van digital marketing

Wanneer je op zoek bent naar een geschikt restaurant, kun je op het internet al enig vooronderzoek doen. Tik even op Google in wat je wil eten in welke plaats en je krijgt verscheidene opties aangeboden. Ook kunnen bij steeds meer restaurants de reserveringen online worden gedaan. Makkelijk voor de gast, makkelijk voor de zaak. Maar hebben alle horecaondernemers wel even goed door dat een simpele, maar duidelijke website hen al een hoop kan opleveren?

Werkende website

Telefoonboek.nl onderzocht of restaurants ook gastvrij zijn op het wereldwijde web. In de database van het bedrijf staan 19.446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6.617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 34 procent. Dat wil zeggen dat 12.829 restaurants, zo’n 66 procent dus, geen werkende website heeft.

Responsive site

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 35,5 procent van de 6.617 restaurants met een werkende website is een responsive website gevonden. Dat betekent dat 64,5 procent van de werkende websites van restaurants aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Digital minded

Uit deze cijfers blijkt dat een hoop horecaondernemers nog niet digital minded zijn. “Dat is een gemiste kans”, denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar jouw restaurant vinden via de smartphone.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie