Naar inhoud

Retail in Nederland beweegt meer en meer naar onlinekanalen

Als je ook maar enigszins op de hoogte bent van de actualiteit, mag het voor jou geen verrassing zijn dat e-commerce momenteel booming business is. Na de sterke stijging in het tweede kwartaal van 2020 zijn de consumentenbestedingen en aankopen online ook in het derde kwartaal gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei is met respectievelijk 4 procent naar 5,7 miljard euro en 23 procent naar 75,9 miljoen in beide gevallen wel wat gematigder geweest dan in het tweede kwartaal van dit jaar.

Dit blijkt uit de meest recente editie van de ‘Thuiswinkel Markt Monitor’, een onderzoek naar consumentenbestedingen in de e-commercesector in Nederland. Dit periodieke onderzoek wordt uitgevoerd door marktonderzoeksbureau GfK, in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en kennisplatform Retail Insiders en in samenwerking met logistiek dienstverlener PostNL, brancheorganisatie Betaalvereniging Nederland en betaalorganisatie Currence.

Groei verkoop producten online

Net als in de eerste twee kwartalen van dit jaar is deze stijging volledig toe te schrijven aan de groei van de bestedingen online en het aantal aankopen online van producten: respectievelijk plus 36 procent en plus 34 procent. Op het gebied van diensten is er nog altijd een sterke afname te zien. De daling van de uitgaven online aan diensten ligt nog steeds op een vergelijkbaar niveau als in het tweede kwartaal van 2020: minus 48 procent tegenover minus 45 procent een kwartaal eerder. De daling van het aantal aankopen binnen diensten is echter iets kleiner geworden: minus 25 procent versus minus 35 procent in het tweede kwartaal.

Rode cijfers in de dienstensector

“Het derde kwartaal van 2020 laat eenzelfde ontwikkeling zien als het tweede kwartaal. De versoepelingen van de overheidsmaatregelen gedurende de zomer zijn hier echter ook in terug te zien”, duidt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “De groei van de bestedingen online aan en de aankopen online van producten is nog steeds hoog, maar er is in die maanden ook weer meer in fysieke winkels gekocht.”

“Daarnaast hebben destijds de voorzichtige versoepelingen binnen de reis- en vrijetijdsbranches ervoor gezorgd dat de daling in het aantal aankopen binnen deze sectoren enigszins is afgeremd. Dat is niet genoeg geweest voor positieve cijfers, want door de COVID-19-pandemie zijn minder mensen op vakantie gegaan en hebben vakantiegangers meestal ook nog minder aan hun trip besteed. Zij hebben door de omstandigheden bijvoorbeeld gekozen voor een goedkopere vakantie.”

Net als in het vorige kwartaal laten in het derde kwartaal van 2020 de sectoren tickets voor attracties en evenementen, losse vliegtickets en pakketreizen rode cijfers zien. Zo laten de uitgaven online aan pakketreizen een daling van 77 procent zien ten opzichte van het derde kwartaal in 2019 en die aan losse vliegtickets en accommodaties een afname van 41 procent.

Aanwas aantal shoppers online

Tegenover de daling in de dienstensector laat de verkoop online van producten wederom sterke groeicijfers zien. Net als in het tweede kwartaal is er een ongekende groei in de uitgaven online zichtbaar in home & living (+106%), food & near food (+61%) en sport & recreatie (+51%). Binnen deze categorieën is de penetratie online soms verdubbeld, hetgeen betekent dat er veel meer Nederlanders binnen deze categorieën online shoppen. In totaal zijn er in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar ongeveer 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen, een groei van 7 procent. De pandemie heeft hier een groot aandeel in gehad, want in het derde kwartaal van 2019 was het aantal kopers online zo goed als gelijk gebleven ten opzichte van een jaar daarvoor.

Toename aankopen via smartphone

Bijna de helft van de kopers online (45%) heeft iets via een smartphone gekocht in het derde kwartaal van 2020. Dit is een aanzienlijke toename, want vorig jaar was dit aandeel in dezelfde periode nog 38 procent. Het aandeel van iDEAL als betaalwijze van de aankopen online is opnieuw gestegen, van 61 procent in het derde kwartaal van 2019 naar 69 procent in het derde kwartaal in 2020. Daarnaast is het interessant om te zien dat iDEAL ook de populairste betaalmethode is voor cross-border-bestedingen. Dit komt mogelijk doordat populaire buitenlandse partijen als AliExpress en Amazon deze methode ook aanbieden.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie