Naar inhoud

Retail moet ondanks aanhoudende groei alle zeilen bijzetten

In 2019 groeit de detailhandel 2 procent, waarmee voor het zesde achtereenvolgende jaar sprake is van groei. Toch moeten winkeliers alle zeilen bijzetten om goed te presteren. Zo daalde het aantal faillissementen vorig jaar niet meer en stijgt dit in 2019 met 0 tot 5 procent stijgen. Ondanks de economische groei in het afgelopen jaar is het bezoek aan winkelgebieden in die periode op een gemiddelde zaterdag met 12 procent gedaald. Ruim 7 op de 10 winkelgebieden heeft nu minder bezoekers dan in 2013.

Dat kun je opmaken uit het onderzoeksrapport ‘Retailsector moet alle zeilen bijzetten’ van ABN AMRO.

Samenstelling winkelgebied

De retailsector wordt gekenmerkt door sterke verschillen tussen gebieden. Idealiter intensiveren overheden, ondernemers en vastgoedeigenaren hun samenwerking om winkelgebieden attractiever te maken. Denk hierbij ook aan de samenstelling van een winkelgebied: de verhouding tussen ketens en zelfstandigen, tussen retail en horeca én verschillende branches. Soms zijn winkels die geen hoge huur kunnen betalen, belangrijk voor de attractiviteit van een winkelgebied.

Veranderende consumentenbehoeften

Ook veranderende consumentbehoeften hebben het straatbeeld veranderd. Zo groeit de aandacht voor duurzaamheid. Mede hierdoor wonnen in de afgelopen 5 jaar tweedehandswinkels, kledingreparateurs en elektronicareparateurs terrein. Ook is de vrijetijds- en dienstensector bepalender geworden in het straatbeeld. Er was bijvoorbeeld een toename van eetzaken, ijssalons, wellness en kapperszaken.

Primaire verkoopkanaal

Tegelijk verdween 1 op de 5 schoenenwinkels in de afgelopen 5 jaar, ondanks de economische groei. Hetzelfde geldt voor tientallen slagers, bakkers en groenteboeren, die last hebben van de opmars van het vers aanbod binnen supermarkten. Daarnaast is het online aanbod sterk gegroeid, voortkomend uit een sterke consumentenvraag. Voor 2019 en 2020 wordt een groei verwacht van de internetomzet met 17,5 procent en 16,5 procent. De fysieke winkel blijft niettemin het primaire verkoopkanaal.

Verhoging beleving

De onderzoekers stellen dat het cruciaal is dat lokale overheden, winkeliers en vastgoedeigenaren de handen verder ineenslaan om winkelgebieden aantrekkelijker maken. Het is daarbij positief dat de populariteit van bedrijfsinvesteringszones lijkt toe te nemen. Voor een afgebakend gebied kan dan een reeks investeringen gedaan worden waaraan ondernemers en pandeigenaren bijdragen, mits er genoeg draagvlak is. “Denk bijvoorbeeld aan investeringen in straatverlichting, evenementen, markten, plantenbakken en festivals”, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail en leisure bij ABN AMRO.

Personeel maakt het verschil

“De winkelverkopen groeien in 2019 en 2020, maar de concurrentie is hoog en de retailsector wordt gekenmerkt door grote verschillen”, aldus Sonny Duijn. “Investeringen in personeel zijn een van de belangrijkste focuspunten. De behoefte aan kennis en kunde is de afgelopen 3 jaar verder toegenomen. Opleidingen, kennissessies met leveranciers en workshops kunnen erbij helpen. Dat intensiveert de klantrelatie, bijvoorbeeld als personeel een eigen visitekaartje met de klant deelt na een aankoop.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie ‘Whitepapers’ op CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie