Naar inhoud

Retail op zijn kop door nieuwe technologieën

Het afgelopen jaar liet veel ontwikkelingen zien op e-commercegebied. Webshops werden volwassener, het Internet of Things transformeerde van trend in gegeven en businessmodellen die vroeger een vaststaand feit waren, werden steeds flexibeler. Maar hebben we al deze nieuwe mogelijkheden wel voldoende benut? Nieuwe technologieën leiden tot andere manieren van winkelen. En aankomende generaties verlangen ook naar andere manieren van shoppen.

Dat stellen Karel van der Woude, directeur van e-commercebureau ISM eCompany, en Jurjen Jongejan, consultant conversie-optimalisatie bij dat bureau. Zij kijken in hun digitale bol en voorspellen wat het komende jaar onze aandacht gaat opeisen. Dit zijn de hoekstenen voor offline en online retailers met nationale en internationale e-commerce-ambities met aandacht voor strategie, ontwerp en bouw van webshops en online marketing.

Meer vertrouwen in elkaar dan in merken

De generatie die na Google geboren is, Generation Me, is opgegroeid met online reviews en sociale media. Ze hechten er veel belang aan bij het maken van keuzes voor merken, producten en diensten. “Deze generatie is aan het opgroeien en wordt dus een steeds belangrijkere doelgroep voor e-commercewebsites. Steeds meer webshops zien daarom het belang van het hebben van een eigen review-sectie in de webshop”, zegt Van der Woude.

Mobile commerce, iBeacons en image recognition

De mobiele markt wordt komend jaar nog verder aangejaagd door allerlei externe technologieën, zoals iBeacons en image recognition, zegt Jongejan: “Zo kun je bij Zalando een foto van een kledingstuk in de winkel maken en die uploaden naar de site. Het online kledingbedrijf biedt je vervolgens hetzelfde of een vergelijkbaar kledingstuk aan. Dat is een hele andere manier van winkelen. Je kweekt er loyaliteit mee, onderscheidt je van concurrenten en je kunt de klant nóg meer op zijn wenken bedienen.”

Omnichannel: de buzz voorbij

Omnichannel was het buzzwoord van 2015, maar hoewel we grote stappen hebben gemaakt, valt er nog veel groei te realiseren in het komende jaar, vindt Van der Woude. “De belangrijkste factor voor de verdere implementatie van omnichannel, is de klantverwachting”, stelt hij. “Je kunt omnichannel niet meer laten liggen. Er zijn bedrijven die voorop lopen en die zetten de toon. Wanneer consumenten bij hen eenmaal ervaren wat er mogelijk is, verwachten ze het overal. De bedrijven die achteraan lopen bij het doorvoeren van omnichannel, gaan hier steeds meer de nadelige gevolgen van ondervinden.”

Big data voor gepersonaliseerde websites

Big data zal steeds vaker ingezet gaan worden voor realtime personalisatie van webshops. Jongejan: “Algoritmes bepalen aan de hand van data-analyse hoe de shop er per individu uitziet. Zo'n algoritme weet bijvoorbeeld of je gevoelig bent voor schaarste of kortingen en past de site daar op aan. Momenteel schieten bedrijven die dit kunnen faciliteren als paddenstoelen uit de grond.”

Internet of Things maakt verkoopkanalen overbodig

De opkomst van het Internet of Things heeft de komende tijd ook gevolgen voor e-commerce: “De kans bestaat dat bepaalde verkoopkanalen overbodig worden”, zegt Jongejan. “Als je straks je wasmiddel of je medicijnen krijgt toegestuurd, zonder dat er een webshop tussen zit om de bestelling te plaatsen, dan krijg je een hele andere wereld. Misschien komt het zwaartepunt dan veel meer bij de fabrikant te liggen, die bijvoorbeeld naar een review-site verwijst. Het zal nog wel een aantal jaren duren voor we dit op grote schaal toegepast zien worden, maar het is belangrijk om van de ontwikkelingen op de hoogte te blijven en je kansen te zien.”

Online persuasion

Webshops worden steeds volwassener, constateert Jongejan. “De waardepropositie, de technologie en de usablity zijn meestal wel op orde, maar nu is het de kunst om mensen meer te gaan verleiden en overtuigen. De meeste grote spelers zijn hier al volop mee bezig en de rest van de bedrijven zal onvermijdelijk de trendsetters volgen.”

Businessmodellen veranderen

Waar de meeste retailers vroeger keurig in één hokje pasten, zien we de grenzen tussen de verschillende businessmodellen de afgelopen jaren steeds meer vervagen. “Ooit was Bol.com bijvoorbeeld een generic reseller, maar nu is het ook een marktplaats met tweedehands artikelen van andere online aanbieders”, zegt Van der Woude. “Of neem Coolblue, dat de overgang maakte van specialist naar reseller. Bedrijven gebruiken steeds vaker meerdere businessmodellen tegelijkertijd en dat is een trend die we alleen maar meer gaan zien in de komende jaren.”

Een presentatie van trends in e-commerce van Jurjen Jongejan tref je op de website van ISM eCompany.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie