Naar inhoud

Retailer is onbekend met de kosten van zijn internetdiensten

Ook in een fysieke winkelomgeving is een connectie met de offline en online wereld essentieel. Ruim een derde van de retailers (38%) blijkt echter geen idee te hebben wat de kosten van die diensten voor internet, telefonie en back-up zijn. Onder detailhandelaren met 2 tot 10 medewerkers ligt dit percentage nog veel hoger, namelijk 51 procent. Dat een groot aantal retailers geen inschatting kan maken, staat lijnrecht tegenover het feit dat maar liefst 57 procent van hen zelf de internetverbinding in de winkel heeft geregeld. Daarnaast hebben zij geen duidelijk beeld van de kosten voor telefonie (39%) en meer dan een kwart is onwetend over de back-up-kosten (27%).

Dit leert een onderzoek onder 309 Nederlanders die binnen retailorganisaties de beslissingen nemen over de faciliteiten voor IT en telecom. Het onderzoek is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MarktEffect in opdracht van Omnia Connect, een internetprovider voor de zakelijke markt. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘IT in de winkelstraat – Heeft Retail Nederland haar zaken op orde?’.

IT-uitdagingen in de retailbranche

Het aanleggen van een goede IT-infrastructuur om onder andere het kassasysteem en het voorraadbeheer op aan te sluiten, wordt door de retailers als grootste IT-uitdaging gezien (47%). Zeker onder grote retailers steekt het goed regelen van de IT-infrastuur met kop en schouders boven andere uitdagingen uit (70%), terwijl middelgrote retailers daarnaast ook het neerzetten van een omnichannel-aanpak als een moeilijke opgave zien (24%).

Onwetendheid in een competitieve markt

“Ondanks dat in de competitieve retailmarkt elke euro telt, valt het op dat er toch veel onwetendheid heerst als het gaat om de kosten van de verbindingen in winkels”, aldus Tom Mulder, managing director bij Omnia Connect. “Retailers vinden het vaak een moetje om te hebben en worden niet gelukkig van het bezig zijn met hun financiën en IT. Terwijl er juist voor hen kansen liggen om de business vooruit te helpen als zij de IT-infrastructuur goed hebben geregeld.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Omnia Connect.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie