Naar inhoud

Retailers halen irrelevante aanbiedingen uit de schappen

Retailers beginnen oog te krijgen voor de noodzaak om irritante en irrelevante aanbiedingen af te schaffen en de klant centraal te stellen. De overgrote meerderheid (91%) van de Europese retailers voorspelt dat het analyseren van big data de komende twee jaar voor een sterkere band met hun klanten zal zorgen. Gezien de groeiende online en offline concurrentie tussen retailers wekt het geen verbazing dat bijna twee derde (60%) van alle bedrijven in deze sector op zoek is naar manieren om meer klantgerichte aanbiedingen te ontwikkelen voor het genereren van meer omzet.

Big data en analysemogelijkheden

Dit blijkt uit 70 vraaggesprekken gevoerd door het gerenommeerde onderzoeksinstituut Forrester Consulting met grote retail- en consumentenorganisaties als verdieping op het onderzoek 'Big Data in Western Europe Today' van de digitale dienstverlener Xerox. De studie refereert naar 'data-volwassenheid' in de volgende groepen: de datarati, data-explorers en data-laggards. Deze groepen werden bepaald door de scores van de respondenten op een reeks van statements over hun big data en analysemogelijkheden.

Realtime en relevante marketingacties

Om meer klantgerichte aanbiedingen te kunnen doen is 43 procent van alle retailorganisaties van plan om big data analytics in te zetten voor de ontwikkeling van realtime en voor de klant relevante marketingacties. De komende twaalf maanden zal 41 procent van deze organisaties de inzichten die zij uit big data putten ook inzetten voor betere online winkelervaringen.

Plannen met de hoogste prioriteit

De big data-plannen die voor de korte termijn de hoogste prioriteit hebben, zijn:

Het verbeteren van de communicatie en band met klanten door het creëren van een 360 graden-klantenoverzicht dat meerdere kanalen omvat. Meer dan de helft van alle retailers (53%) wil het komende jaar meer klantgegevens beschikbaar stellen aan hun callcenter. Zo hebben agents die klanten telefonisch te woord staan een grotere kans om het juiste antwoord te geven.

Een vergelijkbaar percentage retailers (51%) wil big data inzetten om hun productaanbod beter op de consument af te stemmen. Hierdoor krijgen alle shoppers dezelfde informatie en productaanbiedingen te zien, of ze nu een fysieke winkel, webwinkel of sociaal netwerk bezoeken.

Verbetering klantervaringen en financiële prestaties

Retail- en consumentenorganisaties hebben duidelijk oog voor de waarde van big data om hun bedrijf beter te laten werken. Zowel op het gebied van klantervaringen als de financiële prestaties”, zegt Craig Saunders, director of Analytics Resource Center bij Xerox Consulting en Analytics Services. “Big data speelt een doorslaggevende rol bij het opdoen van cruciale inzichten in het gedrag van individuele shoppers. Dit levert informatie op die bepalend is voor het succes van bedrijven in hun strijd om het hart te winnen van de consument.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie