Naar inhoud

Retailers hebben onbegrensde kansen door internationale e-commerce

In 2015 kocht 71 procent van de Nederlanders via het web. Dat is een verdubbeling in tien jaar tijd. In de rest van Europa is sprake van een vergelijkbare ontwikkeling. In 2005 was een kwart van de Europeanen e-shopper, nu is dat ruim de helft. Een product kunnen zien voordat je het koopt, is de belangrijkste reden om in een fysieke winkel te shoppen. Dit geldt het meest voor Duitsland (59%) en Nederland (58%).

Geld besparen dominante drijfveer

Dat blijkt uit onderzoek dat door onderzoeksbureau GfK in opdracht van ABN AMRO in vijf landen en zes retailsectoren heeft verricht. De resultaten zijn weergegeven in het rapport ‘E-commerce over de grens – Kansen voor Nederlandse retailers’. Geld besparen is wereldwijd een dominante drijfveer om online te winkelen. Hierbij spant Duitsland de kroon (55%), gevolgd door België en het Verenigd Koninkrijk (50%), Nederland (49%) en Frankrijk (48%). Nederlandse, Belgische en Duitse consumenten vinden daarnaast productreviews belangrijk.

Thuisbezorging is favoriete aflevervorm

Thuisbezorging is de meest geliefde vorm van afleveren. Zo'n 70 procent maakt hier gebruik van. In Nederland is dit zelfs zo'n 80 procent. De Britten en Fransen maken het vaakst gebruik van click & collect en in Duitsland zijn parcel lockers (postkluizen) relatief populair. Meest genoemde obstakels voor online shoppen zijn bezorgkosten en de wens een product voor aanschaf te kunnen zien. Fransen en Britten noemen beperkte retourmogelijkheden als drempel.

Voortdurende groei e-commerce wereldwijd

De jaarlijkse groei van e-commerce tussen 2015 en 2020 is wereldwijd 12 procent. Hoewel de fysieke winkel nog altijd het belangrijkste aankoopkanaal is, bedraagt de jaarlijkse groei in dezelfde periode slechts 2 procent. De belangrijkste doelen waarvoor mobiele telefoons, tablets en andere wearables worden ingezet, zijn prijsvergelijking en informatie verzamelen. In Nederland wordt vaker gekozen voor informatie verzamelen. Ook gebruiken Nederlanders wearables vaak om een winkel te vinden of een product online af te rekenen.

Betalingsmethoden verschillen per land

Nederlanders betalen het vaakst mobiel bij online aankopen. Dit geldt vooral voor consumentenelektronica (32%), speelgoed (28%) en huishoudelijke apparaten (27%). Nederland en Frankrijk lopen voorop met online mobiel betalen. Duitsers betalen het minst vaak online met een mobiel apparaat. Verder verschillen de betalingsmethoden per land. Zo is in Nederland iDEAL ingeburgerd en zijn in andere landen PayPal en creditcards gemeengoed.

Cross-border e-commerce snelst groeiende marktsegment

De onderzoekers verwachten in de Nederlandse retailmarkt in 2017 een volumegroei van 1,5 procent en onderscheidt cross-border e-commerce als een snel groeiend marktsegment. Groeipotentieel ligt in de komende jaren vooral over de grens. “Voor een succesvolle sprong naar het buitenland is het verstandig om je product of merk eerst aan te bieden via een platform dat al in het land aanwezig is. Platformen maken het mogelijk tegen variabele kosten en beperkte risico's product- en naamsbekendheid te realiseren en hiermee groei”, benadrukt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. “Bij voldoende reputatie en volume kun je overwegen je eigen webshop te starten. Daarna is doorgroei mogelijk vanuit Nederland of via een centrale organisatie in het buitenland. Samenwerking met landenexperts en lokale distributeurs is hierbij cruciaal.”

Het onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van is ABN AMRO.
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie