Naar inhoud

Retailers vechten online om gunst van kopers op Black Friday

Aanstaande vrijdag – 23 november 2018 – is het weer Black Friday. Deze dag kent zijn ontstaansgeschiedenis in de Verenigde Staten van Amerika als de dag na Thanksgiving Day. Die vrijdag hebben de meeste Amerikanen vrij en wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor kerstaankopen. Inmiddels is deze traditie overgewaaid naar Nederland, waar deze publiekstrekker met vele speciale aanbiedingen aan populariteit wint.

Deze Black Friday nemen kleine retailers het op tegen de grote merken, verwacht betaalprovider Ingenico Group. De onderneming heeft in samenwerking met onderzoeksbureau YouGov onderzoek gedaan naar het consumentengedrag op deze dag en de kansen voor de kleinere retailers. Voor de studie zijn consumenten in 6 landen ondervraagd: Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Spanje.

Populariteit Black Friday in Nederland

Van de Nederlandse respondenten geeft 25 procent aan al eerder op Black Friday online geshopt te hebben en dat dit jaar weer van plan te zijn. 15 procent heeft nog nooit dergelijke inkopen gedaan, maar is dat dit jaar wel van plan. Uit de betalingsdata van Ingenico blijkt dat de verkopen in Europa op Black Friday gemiddeld 72 procent hoger uitpakken dan op een normale vrijdag. In Nederland is de piek zelfs nog hoger: vorig jaar is 132 procent meer uitgegeven op die koopvrijdag.

Grotere merken versus kleinere retailers

Opvallend is dat in Nederland de kleinere retailers uit eigen land het goed doen ten opzichte van de grote internationale merken. Van de Black Friday-shoppers heeft 26 procent een voorkeur voor kleine, specialiseerde lokale winkels en 64 procent kiest het liefst voor gevestigde Nederlandse merken zoals Coolblue. 31 procent gebruikt bij voorkeur internationale webshops als Amazon en AliExpress. Dat kan erop duiden dat kleinere ondernemingen zich steeds beter kunnen weren tegen het geweld van grote massashops, dankzij een gerichter aanbod en betere service en betaalmogelijkheden voor nationale en internationale klanten.

Aandacht voor veiligheid van betalingen

De betaalprovider wijst retailers erop dat de veiligheid van betalingen een belangrijk issue is bij online betalingen op Black Friday, lokaal en internationaal. In Nederland is veilig betalen voor 12 procent van de ondervraagden een belangrijk onderwerp bij de webshopkeuze. Voor consumenten in Frankrijk (24%), Spanje (23%) en België (15%) is dat onderwerp nog belangrijker. Verder valt op dat Nederlandse consumenten – behalve rechtstreeks via de website van de aanbieder (61%), via een app (23%) en social media (12%) – inmiddels ook via spraakassistenten als Alexa en Google Home aankopen doen (6%) op Black Friday.

Enige scepsis over eerlijkheid van korting

Korting op producten is de voornaamste aanleiding om online te shoppen tijdens de Black Friday-uitverkoop. Toch zit daar wel enige scepsis. Ruim een derde (35%) van de Nederlandse consumenten denkt dat de korting niet helemaal eerlijk is tijdens deze uitverkoop. Van deze groep verdenkt 92 procent retailers ervan de oorspronkelijke prijs voordien kunstmatig te verhogen. 28 procent gaat ervan uit dat de kortingsprijzen wel eerlijk zijn. Ondanks het wantrouwen is voor 43 procent van de Nederlandse consumenten de productprijs het belangrijkste criterium, gevolgd door de veiligheid van betalingen, hetgeen bij 12 procent een rol speelt bij de aankoopbeslissing. Daarna volgen gratis verzending (9%), snelle verzending (7%) en de variatie in productaanbod (6%).

Technologie zorgt voor gelijkwaardigheid

“Kleinere retailers dienen dit jaar vooral de technologie in hun voordeel te laten werken in de strijd met de grotere merken”, adviseert Benoit Boudier, managing director small and medium businesses EMEA bij Ingenico. “Technologie maakt het speelveld voor iedereen gelijk in e-commerce. De partijen die internationale verkoop mogelijk maken in de lokale taal en valuta met de gewenste betaalmethodes plus hun webshop optimaliseren voor mobiele verkoop, komen dit jaar als winnaars uit de bus bij de klanten die in deze periode op zoek zijn naar de beste deals, producten en aanbiedingen.”

Fun facts over Black Friday

  1. Me, myself and I. Bijna de helft (46%) van de Nederlandse respondenten koopt tijdens Black Friday iets voor zichzelf. Slechts 18 procent koopt iets voor de partner, 2 procent iets voor vrienden en 1 procent iets voor het huisdier.
  2. It’s a man’s world. Toch? 46 procent van de mannen koopt iets voor zichzelf. En de vrouwen? Van hen koopt 47 procent iets voor zichzelf.
  3. Beam me up, Alexa. 13 procent van de consumenten tussen 18 en 24 jaar schakelt een spraakassistent zoals Alexa in om aankopen te doen. Van de mensen tussen 35 en 44 jaar is dat 7 procent. Mensen van 45 jaar en ouder gebruiken geen spraakassistent voor aankopen.
  4. Even geduld, alstublieft. Bijna de helft van de consumenten (48%) wil wel even wachten met een aankoop tot Black Friday. Vooral jongeren hebben geduld: 68 procent van de 18- tot 24-jarigen zegt te wachten – waarvan bijna een derde tot wel drie maanden. Ouderen hebben minder geduld: slechts 32 procent wil een aankoop uitstellen.
  5. Return to sender. Van de ondervraagde online shoppers zegt 12 procent gekochte items vaak te retourneren. Wie doen dat vooral? 9 procent van de vrouwen geeft aan vaak iets terug te sturen, tegen 14 procent van de mannen.


Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie