Naar inhoud

Retailsector stevent af op de sterkste jaargroei sinds 2007

Met een verwachte groei van 2,7 procent realiseert de retail in het jaar 2017 naar verwachting de sterkste volumegroei sinds 2007. De huidige ontwikkelingen wijzen daarop. De sterk toegenomen koopbereidheid van de consument resulteert in hogere bestedingen aan onder meer kleding, schoenen en woninginrichting. Het grote consumentenvertrouwen – op het hoogste punt sinds begin 2001 – heeft zichtbaar effect.

Retail realiseert hoogste groei sinds 2007

Deze groei is niet alleen zichtbaar in verkoopvolumes, zo leert het onderzoeksrapport ‘Retail verrast in positieve zin in 2017’van ABN AMRO. Ook het aantal faillissementen in de detailhandel valt in 2017 zo'n 32 procent lager uit dan in 2016. Hoewel sommige winkelgebieden in moeilijk vaarwater zitten, is de leegstand afgenomen. Begin 2016 stond 7,4 procent van het aantal verkooppunten leeg, in augustus 2017 was dat 7 procent. Wel wordt benadrukt dat retailers te maken hebben met uitdagingen. Door de grote concurrentie en beperkte kasstromen zijn noodzakelijke investeringen in de propositie, omnichannel en het bedrijfsmodel soms moeilijk te realiseren.

Groei wordt vooral online gerealiseerd

Verkoopvolumes van kledingwinkels zitten in de lift. De bestedingen aan kleding en textiel stegen met ruim 6 procent in het eerste halfjaar van 2017. De onderzoekers verwachten dat de verkoopvolumes van kledingwinkels in 2017 met 3,3 procent zullen stijgen. De groei lijkt echter vooral in online kanalen te zitten. In de eerste helft van het jaar gaf de consument ruim één miljard euro via internet uit aan kleding, een stijging van 28 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Belang van omnichannel-benadering

De consument geeft na lange tijd ook meer uit aan schoenen en lederwaren. In de eerste twee kwartalen van 2017 stegen de uitgaven in (volumes), terwijl hiervoor in zes achtereenvolgende kwartalen sprake was van krimp op jaarbasis. Ook voor deze schoenenzaken is het belangrijk een omnichannel-strategie te ontwikkelen, omdat een deel van de uitgaven online gaan. Zo stegen de online uitgaven aan schoenen in 2016 met 44 procent, in de eerste helft van 2017 bedroeg de groei 21 procent. Het is – vooral zonder schaalgrootte – een uitdaging hierin een rol te spelen. Aansluiting bij grotere platformen of het inzetten van internet ter oriëntatie voor de consument kunnen uitkomst bieden. Veel consumenten oriënteren zich namelijk online voor een aankoop. De onderzoekers verwachten een lichte volumegroei voor schoenenzaken in 2017 en 2018.

Meer aandacht voor klantbeleving

Bouwmarkten en woonwinkels profiteren duidelijk van de sterke toename van huizenverkopen. Van januari tot en met augustus 2017 lag het aantal woningtransacties 17 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. De verkopen van bouwmarkten en woonwinkels komen daarom hoger uit dan verwacht. Naar verwachting zal deze groei 4 procent bedragen voor deze branches in 2017. De supermarkten houden de volumegroei van voorgaande jaren vast. De onderzoekers verwachten in 2017 een stijging van 1,7 procent van de verkoopvolumes voor hen. Voedingsspeciaalzaken kunnen dit tempo niet bijbenen en komen dit jaar rond een nulgroei in verkoopvolumes uit. Zij hebben last van de concurrentie van supermarkten, die de laatste jaren ook meer inzetten op beleving en vers.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie