Naar inhoud

Retourzendingen vormen een enorme uitdaging voor webwinkels

Het veelvuldig retour zenden van bestellingen blijft een heikel punt in e-commerce. 70 procent van de webshops heeft te maken met retourzendingen. Bij meer dan de helft van de webwinkels ligt het percentage retourzendingen boven de 5 procent. Voor het retour sturen gebruikt de consument diverse verpakkingsmaterialen. Omdat deze materialen niet altijd geschikt zijn, bestaat de kans op beschadiging van de teruggezonden zendingen. 55 procent van de webshops geeft aan dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Het verzenden van producten in speciale retourverpakkingen is niet alleen gemakkelijk voor de consument, maar kan online winkels ook behoeden voor schadegevallen en vermijdbare onkosten als gevolg van retourzendingen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Verzendverpakkingenshop.nl, onderdeel van de totaalleverancier van non-food-producten Bunzl Retail & Industry, uitgevoerd tijdens de onlangs in de Jaarbeurs gehouden ‘Webwinkel Vakdagen’. “Retourzendingen zijn een integraal onderdeel geworden van de logistieke processen van webshops”, zegt Kevin Reijnders, accountmanager bij de winkel voor vervoers- en verpakkingsbenodigdheden. “En dat verandert gezien de verdere groei van het online shoppen zeker niet. Webshops gaan op verschillende manieren met retourzendingen om. Maar wij wilden ook graag weten wat de consument met de verpakking doet als hij producten terugstuurt.”

Veel retourzendingen in de mode

Het onderzoek bevestigt dat het aantal retourzendingen vrij groot is. Een derde (33%) van de webshopeigenaren geeft aan dat het aantal retourzendingen onder de 1 procent ligt. Iets meer dan de helft van de ondervraagden (51%) maakt melding van een retourpercentage tussen de 1 en 10 procent van het totaal aantal zendingen. Bijna 12 procent meldt zelfs percentages van 10 tot 20 procent retourzendingen. Er zijn ook enkele webshops met aanzienlijk hogere retourpercentages. Vooral webshops die kleding, cosmetica en sieraden verkopen, hebben te maken met hoge retourpercentages. De voornaamste redenen voor retourzending zijn: onjuiste maat (32%), product is beschadigd of defect (25%), de ontvanger vindt het product niet leuk of had het al (13%), de consument heeft bewust teveel besteld (10%), het product wijkt af van de omschrijving (8%), verkeerde levering (7%) of verkeerde kleur (5%).

Slimme verpakking voor retouren

Als verpakkingsmaterialen gebruiken webshops vooral kartonnen dozen (72%), zakken (10%), diverse soorten enveloppen (9%) en brievenbusdozen (8%). Daarnaast worden opvulmaterialen (23%) en tape (7%) veel genoemd. Het merendeel (83%) van de webshops meldt dat bij meer dan 80 procent van de retourzendingen gebruik gemaakt wordt van de originele verpakking. Bij de rest van de webshops ligt dat percentage aanmerkelijk lager. Er zijn webshops die aangeven dat de consument regelmatig andere verpakkingsmaterialen voor retourzendingen gebruikt. Dat percentage kan zelfs oplopen tot 50 tot 80 procent van zendingen. Volgens deze webshops gebruikt de consument bijvoorbeeld andere dozen van onder meer eerdere online bestellingen, enveloppen en (vuilnis)zakken. Iets meer dan de helft van de webshops (55%) geeft aan dat retourzendingen soms beschadigd aankomen als gevolg van de (slechte) verpakking. Over het algemeen gaat het echter om kleine percentages.

Retouren onderdeel logistiek proces

“De uitkomsten van het onderzoek maken duidelijk dat webshops nog beter rekening kunnen houden met retourzendingen”, zegt Reijnders. “Webshops moeten kiezen voor kwaliteitsverpakkingen die goed bij het product passen. Dat is niet alleen van belang voor de uitstraling maar ook voor de consument, die de originele verpakking dan eenvoudiger voor de retourzending kan gebruiken. De kans op beschadiging van de retourzending en extra onkosten voor de webshop nemen zo af. Er zijn verpakkingen die het retoursturen vergemakkelijken. Wij leveren bijvoorbeeld een lijn verzenddozen van Colompac met een geïntegreerde plak- en sluitstrip, die het openen en weer afsluiten gemakkelijk maken zonder de doos te beschadigen. Ook hebben we speciale retourdozen met een dubbele plak- en scheurstrip. Door deze dozen te gebruiken verhoog je de efficiency in je bedrijf omdat je bijvoorbeeld minder tijd besteedt aan het inpakken en tevens bespaart op tapekosten. Webshops die het mogelijk maken om bestellingen snel en zonder al te veel moeite te retourneren, hebben straks een streepje voor bij de consument.“

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie