Naar inhoud

Rijgedragverzekeringen ook in Nederland in opkomst

De pay-how-you-drive-verzekering heeft in Engeland in 2015 een grote vlucht gemaakt. Maar liefst 40 procent meer Britten kozen voor een dergelijke rijgedragverzekering dan in 2014, aldus de British Insurance Brokers’ Association. Een rijgedragverzekering zou veiligheid stimuleren. En, is vaak goedkoper dan een reguliere autoverzekering. Ook in Nederland wordt deze vorm van verzekeren populairder.

Rijgedragverzekering

Deze constatering doet de vergelijkingssite Goedkoopsteautoverzekering.net. Een rijgedragverzekering houdt in dat de premie volledig samenhangt met het rijgedrag van de verzekerde. Zowel voor bestuurders die al lang schadevrij en veilig rijden als voor beginnende rijders is deze vorm van verzekeren voordelig. Beide hebben een schone lei, en kunnen daarmee een lage premie krijgen bij een rijgedragverzekering.

Beoordeling gedrag

Het meten van het rijgedrag gebeurt middels een stekkertje dat in de auto wordt ingeplugd, of een mobiele applicatie voor de smartphone. Die meet onder meer het remgedrag en abrupte stuurbewegingen, waaruit wordt opgemaakt of de bestuurder veilig rijdt. Iedere maand wordt de balans opgemaakt, en krijgen bestuurders korting bij goed rijgedrag, terwijl onveilig rijden strafpunten oplevert en daarmee geld kost.

Apps en verzekeringen

Volgens de Consumentenbond zijn meerdere verzekeringsmaatschappijen druk bezig met de ontwikkeling van dergelijke apps en verzekeringen. Veel verzekeraars hebben haast om hun eigen rijgedragverzekering te lanceren. Half 2015 was er de eerste Nederlandse vergelijkingswebsite voor verzekeringen op basis van rijgedrag, wat aangeeft dat de markt voor deze vorm ook in ons land begint te groeien.

Significante premiedaling

De Consumentenbond voorspelde begin dit jaar dat binnen een paar jaar ongeveer de helft van alle bestuurders in Nederland een rijgedragverzekering zal hebben. Dit komt vooral door de grote besparing die een dergelijke verzekering met zich meebrengt. Premiedalingen tussen de 30 en 50 procent worden regelmatig genoemd.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie