Naar inhoud

Rijstijl geanalyseerd door mobiele applicatie

Sinds de smartphone onderdeel is van ons dagelijks bestaan, verschijnen er mobiele applicaties in alle soorten en maten. De eerste apps die werden ontwikkeld waren met name gericht op entertainment en interactie tussen mens en mens. Met de opkomst van het internet der dingen gaat ook de communicatie tussen mens en apparaat een belangrijke rol spelen in de wereld van de app-ontwikkeling. Inmiddels is er ook een app op de markt die het gedrag van de automobilist analyseert.

Aanpassing rijstijl

De rijstijl-app Flo was al beschikbaar voor Android en is sinds kort ook te gebruiken op de iPhone. De gratis app is ontwikkeld door Decos, het innovatiehuis voor digitalisering. Het betreft is een mobiele applicatie die inzicht geeft in iemands rijgedrag op basis van de GPS- en bewegingssensoren in de smartphone. Automobilisten kunnen zo veiliger en zuiniger rijden en hun CO2-uitstoot verminderen. De app geeft tijdens het rijden feedback, waardoor gebruikers direct hun rijgedrag kunnen aanpassen.

Bewegingssensor smartphone

De nieuwe applicatie maakt gebruik van de GPS-locatie en de M7-bewegingssensor van de iPhone en houdt op basis daarvan tijdens het rijden bij hoe goed je optrekt, bochten neemt en remt. Na de rit kan je de hele route met alle beoordelingen op een kaart terugzien. Ook kan je de verschillende ritten vergelijken, om te zien of je vooruitgang boekt in je rijgedrag. Het doel is mensen op een leuke manier bewust te laten autorijden. “Als die bewustwording van het rijgedrag ook maar één verkeersdode per jaar scheelt, zijn wij al blij”, aldus Andreas Willemse, productmanager van Flo bij Decos.

Quantified self

Er zijn al allerlei quantified self apps voor smartphones en smartwatches die zich bezighouden met je gezondheid en beweging, maar nog geen enkele voor autorijden”, zegt Willemse. “Dat is raar, want elke dag zitten we gemiddeld 46 minuten in de auto en leggen we behoorlijk wat kilometers af. De weinige applicaties die het rijgedrag in kaart brengen, maken allemaal gebruik van een duur apparaat, dat je los moest kopen en in de auto moest aansluiten. Dit is de eerste app die je rijgedrag analyseert op basis van informatie die volledig van de iPhone afkomstig is.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie