Naar inhoud

Ronaldo wordt niet gelijk de nieuwe cash cow voor Juventus

Cristiano Ronaldo, you love him or you hate him. Deze zomer heeft de Portugees de overstap gemaakt van Real Madrid naar Juventus. Aan de transfer hangt een stevig prijskaartje, zeker als je bedenkt dat het om een 33-jarige voetballer gaat: 100 miljoen euro, een bedrag exclusief optionele bonussen en andere uitkeringen die in de miljoenen kunnen lopen. Naar verluidt incasseert de stervoetballer de komende vier jaren in Turijn jaarlijks bruto 55 miljoen euro. De vraag naar de return on investment ligt voor de hand.

Miljoenentransfer Cristiano Ronaldo

Een Italiaanse vakbond sprak direct zijn schande uit over de miljoenentransfer en kondigde een tweedaagse staking aan bij Fiat, waar de medewerkers de afgelopen niet eens een inflatiecorrectie hebben ontvangen. De voetbalclub en de autofabrikant hebben namelijk dezelfde eigenaar: de familie Agnelli. Met een opkomst van slechts 5 werknemers werd de werkonderbreking overigens alles behalve een doorslaand succes.

Toch is Juventus het komende voetbalseizoen nog niet in staat enige financiële vruchten te plukken van de aankoop van Ronaldo. De Italiaans club heeft de komende jaren nodig om voldoende inkomsten te genereren en de transfer van de Portugees financieel te kunnen rechtvaardigen. De club is hierin sterk afhankelijk van haar sportieve prestatie en management. Dat leert een analyse van accountants- en adviesorganisatie KPMG, vastgelegd in het onderzoeksrapport ‘Ronaldo Economics’.

Maximale rendement investering

“De aandeelhouders van de Turijnse club zijn alleen in staat om het maximale rendement te halen uit de investering als de club haar strategie aanpast en alle mogelijkheden benut om de transfer te gelde te maken”, zegt Paul Adriani van KPMG’s Sports Advisory Practice. “Daarbij gaat het niet alleen om het bezoeken en bekijken van de wedstrijden op het veld, maar vooral ook om de commerciële waarde waaronder de inkomsten uit sponsoring en shirtsponsoring. Vergeleken met andere topclubs in Europa presteert Juventus op dit gebied onder de maat, hetgeen een mogelijkheid voor groei betekent.”

“Ook de inkomsten uit sponsoring in landen buiten Italië zijn relatief laag”, licht Adriani toe. “Ronaldo neemt een groot aantal volgers over de hele wereld met zich mee en ook de belangstelling voor de club op de social media neemt alleen maar toe. Juventus moet haar fans en ook sponsors een aansprekende beleving en ervaring bieden, waarbij gebruik wordt gemaakt van multichannel- en multimediatechnologie voor het genereren van inkomsten door de verkoop van tastbare producten, zoals shirts, advertenties, sponsorships en zitplaatsen in het stadion.”

“De aankoop van Ronaldo is niet de duurste transfer allertijden”, geeft Adriani aan. Maar voor iedere club – en dus ook voor Juventus – betekent de komst van de Portugees een enorme investering die gepaard gaat met risico’s en mogelijkheden voor groei in de komende jaren.”

Aanzienlijke investering

De analyse geeft een beeld van de financiële lasten van de komst van Ronaldo voor Juventus en de mogelijke inkomsten die daar tegenover staan. “De komst van Ronaldo zorgt waarschijnlijk voor betere prestaties op het veld en daarmee voor meer inkomsten uit uitzendrechten, sponsoring en de betrokkenheid van supporters”, stelt Adriani. “Toch is de vraag van groot belang hoe de club deze investering gaat financieren en hoe uiteindelijk een positief rendement kan worden gerealiseerd.”

“Door de jaren heen zien we dat de verhouding tussen het transferbedrag en de totale inkomsten van clubs gemiddeld 22 procent is”, duidt Adriani. “De transfer van Neymar naar Paris Saint Germain vorig jaar vormde met 42 procent een uitzondering. De overstap van Ronaldo komt met 28 procent weer in de buurt van het langjarig gemiddelde. Qua financiële lasten moet Juventus de komende 4 jaren jaarlijks rekening houden met een bedrag van ongeveer 85 miljoen euro.”

“Dit is gebaseerd op de transfersom van 117 miljoen euro voor een contract van 4 jaar en een door Ronaldo bedongen brutojaarsalaris van ruim 55 miljoen euro”, vertelt Adriani. “Een zware last waardoor de club, mede als gevolg van de richtlijnen van UEFA Financial Fairplay, waarschijnlijk spelers verkoopt in de huidige of komende transferperiode.”

Mogelijk hogere inkomsten

Aan de inkomstenkant ziet de Italiaanse club niet alleen de opbrengsten uit wedstrijden en uitzendrechten toenemen. Ook de inkomsten uit sponsoring groeien fors. Naar verwachting komen de opbrengsten uit wedstrijden het komende seizoen uit op 55 tot 70 miljoen euro, mede afhankelijk van de resultaten in de Champions League.

Qua nationale en internationale uitzendrechten kan de club het komende seizoen 170 tot 255 miljoen euro tegemoet zien. En hoewel Juventus qua shirtsponsoring met een bedrag van 40 miljoen euro ver achter loopt op clubs als Manchester United en Real Madrid met 156 miljoen, gaat de komst van Ronaldo de club geen windeieren leggen. De komende drie jaren kan de club een extra bedrag aan shirtsponsoring tegemoet zien van 75 tot 100 miljoen euro.

“Grote voetbalclubs gedragen zich steeds meer als grote entertainmentondernemingen en hebben oog voor aandeelhouderwaarde”, aldus Adriani. “Aan een transfer zoals die van Ronaldo kleven de nodige risico’s op sportief en commercieel gebied. Uit onze analyse blijkt echter dat de kansen die de investering in Ronaldo in de komende jaren biedt Juventus, vanuit sportief, vanuit commercieel en vanuit financieel oogpunt in staat kan stellen om het gat met grootmachten als Manchester United, Real Madrid, Barcelona en Bayern München te dichten.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van KPMG.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie