Naar inhoud

Russ Cobb, SAS: “Big data de helft van de optelsom”

De wereld wordt in hoog tempo complexer. Een grote kans voor bedrijven, aldus Russ Cobb, vice president corporate marketing bij SAS. Belangrijk is daarbij wel om zich te richten op de juiste dingen. De term big data bijvoorbeeld richt volgens Cobb te weinig op de oplossing. “Het draait om het managen van informatie én om het snel kunnen verwerken van die gegevens.”

Waar we misschien een jaar geleden dachten dat de crisis nu wel voorbij zou zijn en de veranderingen niet meer in een moordend tempo aan ons voorbij raasden, blijkt anno 2011 niets minder waar. “De wereld is complexer dan een jaar geleden”, vertelt Russ Cobb, senior strategic marketing executive en vp corporate marketing bij softwareleverancier SAS, tijdens het klantevenement SAS Forum op 5 oktober.

Kennis en houding is veranderd

De wereld wordt complexer door de aanhoudende economische crisis, de opkomst van sociale media, waarbij Cobb liever praat over de social distortion, en de toenemende kennis over bijvoorbeeld de mens. Dat laatste geeft bijvoorbeeld goed aan hoe ook de houding tegenover de gezondheidszorg van de mens is veranderd: “Waar we voorheen bezig waren met het beter maken van de mens, draait het nu veel meer om preventie. We weten zoveel meer, dus dat heeft de benadering van gezondheidszorg drastisch veranderd.”

Daarnaast noemt Cobb het internet van dingen, waarbij steeds meer objecten verbonden zijn met internet. “Er zitten sensoren in een koelkast over hoe ze presteren, in bomen om te zien hoe ze groeien. In 2008 waren zo’n zeven miljard dingen verbonden, in 2020 verwachten ze dat zo’n vijftig miljard dingen verbonden zullen zijn met internet. Al die objecten produceren data. Deze sensoren veranderen de snelheid en de soorten beslissingen die op basis van deze data genomen kunnen worden.”

“Hoewel de complexiteit een uitdaging vormt, brengt het ook een kans voor bedrijven om zich te onderscheiden”, aldus Cobb. “Omarm de complexiteit. Juist in deze tijden kan een bedrijf zich beter onderscheiden." Daarbij vraagt Cobb zich wel hardop af; hoe ga je die ontwikkelingen beheersbaar maken? “Als je kijkt naar de voorspellingen van onderzoeksbureau Gartner hoe bedrijven hiermee om kunnen gaan, komen die overeen met hoe wij tegen de dingen aankijken.”

Moe van de term big data

SAS ziet namelijk net als Gartner een grote rol weggelegd voor business intelligence, waarbij vooral sociaal en mobiel een steeds grotere rol gaat innemen. Onderdeel daarvan is volgens Cobb in-memory analytics, waarbij het snel verwerken van grote hoeveelheden data steeds belangrijker wordt. “Maar”, zegt Cobb, “ik word een beetje moe van de term big data. Dat is maar de helft van de optelsom. Het focust meer op het probleem dan de oplossing.”

Cobb gaat verder: “De oplossingen van big data bestaan uit informatiemanagement en high performance computing. Informatiemanagement vraagt om een grote investering, waarbij je data moet selecteren, opslaan en analyseren. Dit is op operationeel niveau. Bij SAS ligt een grote nadruk op datamanagement.”

“High performance computing draait om drie zaken, namelijk om architectuur, in-database analytics, dat we kunnen aanbieden door onze samenwerking met Teradata, en in-memory ontwikkelingen. De laatste is vrij nieuw, waarbij de business warehouse gebruiker veel minder tijd kwijt is met het analyseren van data. Wat eerder misschien twintig uur duurde om te verwerken, kan nu in enkele minuten”, aldus Cobb.

Uiteindelijk komt het volgens Cobb neer op drie stappen die bedrijven moeten ondernemen om de veranderingen en de complexiteit te kunnen ondersteunen. Eerst is het belangrijk om te begrijpen waarom klanten kopen, hoe ze door de cyclus heen gaan en hoe je dat kunt meten. Daarna; kijk naar techniek, de infrastructuur, de technische behoeften. “Dit komt nooit als eerste, want dan heb je een probleem”, aldus Cobb. Als laatste: kijk naar mensen, cultuur. De persoonlijke capaciteiten die beschikbaar zijn in een bedrijf. “Maar je hebt alle drie nodig om echt om te kunnen gaan met de veranderingen en de waarde eruit te kunnen halen”, aldus Cobb.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie