Naar inhoud

Sales: de uitdagingen en de prioriteiten voor 2017

Wat wil een salesvrouw of salesman graag bereiken dit jaar? Verkopen. En veel ook als het even kan. Om preciezer te zijn: sales wil méér, beter en sneller verkopen. 70 procent van de verkopers wil dit jaar bovenal meer deals sluiten. Dit blijkt uit het recente onderzoeksrapport ‘State of Inbound 2016’ van HubSpot. Het rapport presenteert de resultaten van een enquête die 4.500 marketeers en salesmensen wereldwijd hebben ingevuld. Het onderzoek geeft niet alleen een update over het marketingvakgebied, maar gaat ook specifiek in op de uitdagingen en prioriteiten voor sales voor het jaar 2017.

Goud of zilver

Als je deals binnen wilt halen als verkoper, dan telt maar één plek en dat is de eerste plaats. Als je deals wil winnen, dan moet je voor goud gaan. Als je zilver hebt gekregen, dan kreeg je een lost order. Als je meedoet aan die wedstrijd en wil winnen, dan moet je trainen, trainen en nog eens trainen. Want hoe kun je olympisch goud in de wacht slepen als je niet of nauwelijks getraind bent? Topturner Epke Zonderland zei ooit tegen de Volkskrant: “Als topsporter zal je toch 30 uur per week moeten trainen. Als je de wedstrijd ingaat met als doel te winnen, dan heb je daarvoor 30 uur training per week nodig.”

De wedstrijd staat symbool voor het verkoopgesprek met de klant. Om dat verkoopgesprek met een opdracht af te sluiten, dient er 30 uur per week getraind te worden. Trainen is niet alleen sales bedrijven, maar ook een verkooptraining volgen, boeken en artikelen over je vak lezen, de vakbladen van jouw klant lezen, blogs en vlogs bekijken. Ook kun je het gesprek met de klant alvast voeren en oefenen met je collega. Ben je verkoper, stel jezelf nu eens de vraag: “Hoeveel uur per week train jij in het vak verkopen?”

Trainen deals binnen te halen

Als je kijkt naar het onderzoek van HubSpot, dan zie je dat het trainen van het verkoopteam met een prioriteit van 27 procent aangegeven staat. Een verkoper wil liever deals sluiten. Logisch. Om die deals te sluiten – de wedstrijd te winnen – is oefenen, trainen en nieuwe kennis vergaren nodig. Verkopers, mannen en vrouwen, werden de afgelopen jaren minder getraind dan de periode van voor 2008. De vinger zat op de opleidingsknip bij veel organisaties. Het blijkt ook nog eens dat verkopers niet graag lezen.

Hoeveel uur per week train jij in het vak verkopen?

Hoe kunnen zij zich dan toch blijven ontwikkelen in deze nieuwe digitale wereld anno 2017 waarbij contacten met prospects en klanten zowel digitaal als fysiek plaatsvinden? Hoe houdt een verkoper anno 2017 zijn of haar kennis op peil? De wens om als ongedurige en doodgetrainde salesman of salesvrouw weer in de schoolbanken te gaan zitten, eventueel gecombineerd met e-learning, lijkt uit de gratie te raken. Dat kan anders. Dat moet anders in deze digitale wereld. Zeker nu er zoveel content online te vinden is. De jonge generatie verkopers gebruikt YouTube als zoekmachine en kunnen lezen en schrijven met dit medium.

Vanuit je luie stoel leren

Verkoopster Annemieke zit achter haar laptop en struint het internet af op zoek naar Nederlandstalige video’s over sales. Korte video’s waarin tips en handvatten worden gegeven over hoe je nog beter je sales kunt doen. Die video’s zijn te vinden, alleen vind je ze overal en nergens op het internet. Vind daar maar eens die ene video over bijvoorbeeld acquisitie, onderhandelen of over het voeren van een goed verkoopgesprek. En vooral: alles op één centrale plek bij elkaar.

Eenmaal gevonden, heb je je eigen trainingsmethode in huis gehaald. Want je kunt vanuit je luie stoel met de tablet of laptop op schoot of met je smartphone in de hand leren hoe je een deal moet afsluiten of moet vragen om de order. Deze kennisvergaring is waar Epke Zonderland onder meer op doelde met 30 uur per week trainen om te kunnen winnen. Zo kunnen YouTube of Vimeo en wat tijdsinvestering van de verkoper al een deel van die 30 uur invullen.

Korte video’s waarin tips en handvatten worden gegeven over hoe je nog beter je sales kunt doen.

Alles op één centrale plek

Wij lopen al ruim 20 jaar mee in sales en zijn zowel online als offline zeer actief in het delen van kennis. Geregeld zoeken we zelf naar video’s die we gebruiken voor bijvoorbeeld trainingen, salesmeetings, bijeenkomsten of workshops. Telkens is dat een hoop werk omdat iedere salesspecialist die video’s op een andere plek heeft staan op het internet.

Zou het niet mooier zijn als er een centrale plek is waar je alle filmpjes bij elkaar hebt staan? Dat gaat veel zoektijd schelen, dachten we. We staken de koppen bij elkaar en hebben alle interessante salescontent bij elkaar gebracht op één plek, zodat Annemieke, andere verkopers en jij daar de vruchten van kunnen plukken. Zo is SalesVlog geboren.

Een kosteloos contentplatform

Deze contentverzameling is gestart in de zomer van 2016 en is het platform met Nederlandstalige video’s over sales. SalesVlog legt contact met salesexperts die geloven in de kracht van video-learning. Experts die bereid zijn om voor de camera hun kennis en ervaring met verkopers te delen. Hiermee is het een ware verzamelplaats van interessante videocontent over sales. Gerubriceerd op categorie, zodat de Annemiekes van deze wereld makkelijker vinden wat zij zoeken over een specifiek onderwerp. Het platform is de plek waar je onbeperkt en kosteloos salesvideo’s kunt bekijken.


Jos Burgers over een blikje cola

De beste Nederlandse salesexperts

Neem eens een kijkje op SalesVlog en houdt als verkoper anno 2017 je kennis op peil en leer waar en wanneer het jou het best uitkomt over het mooie vak van sales van de beste Nederlandse sales experts. Voorbeelden van experts die op het platform staan zijn: Remco Claassen, Jos Burgers, Jan van Setten, Frank van Leer, Harro Willemsen en Victor Bonke.

Jan-Willem Seip is oprichter van verkooptrainingsbureau Vendicum. Rikkert Walbeek is eigenaar van salesorganisatie SalesXeed. Gezamenlijk hebben zij het initiatief genomen voor SalesVlog.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie