Naar inhoud

Salesforce.com leidt sales force automation magic quadrant

De markt voor sales force automation wordt geleid door salesfore.com. Hoewel het crm-systeem van salesforce.com aan de dure kant is, kiezen klanten voor deze oplossing vanwege het sterke merk, gebruiksgemak, innovatie en zijn bewezen track record, aldus onderzoeksbureau Gartner in zijn rapport voor de sales force automation magic quadrant. De markt wordt in zijn geheel gedreven door software-as-a-service (saas) ontwikkelingen en mobiele functionaliteiten.

In de magic quadrant voor sales force automation (sfa) zijn vooral oplossingen opgenomen die voor business-to-business (b2b) verkopers bestemd zijn. Mobiliteit en social zijn belangrijk in de ontwikkeling van de oplossingen, die steeds vaker als een service (saas) worden aangeboden. Daar komt bij dat sales performance management als functionaliteit bovenaan het wensenlijstje staat voor gebruikers van de geselecteerde oplossingen.

De leidersgroep van de magic quadrant wordt aangevoerd door crm-ontwikkelaar salesforce.com, die zijn customer relationship management (crm-)oplossing on demand aanbiedt. De koppositie heeft salesforce.com vooral te danken aan de business groei en innovatie, ondanks dat de oplossing nog steeds tegen een hoge prijs geboden wordt. Klanten kiezen volgens Gartner voor deze leverancier vanwege het merk, het gebruiksgemak, innovatie en bewezen track record. Een zwakte blijft de prijs en de afhankelijkheid van AppExchange leveranciers die aanvullende functionaliteiten bieden om de sfa-oplossing compleet te maken.

Andere leiders

De andere leiders zijn: Microsoft Dynamics CRM, SAP CRM, Oracle Siebel CRM, Microsoft Dynamics CRM Online. Microsoft Dynamics CRM (on premise) en Microsoft Dynamics CRM Online (on demand) zijn vrijwel gelijk, hoewel de on premise oplossing beter wordt gewaardeerd vanwege het aantal gebruikers van de oplossing.

Gartner is te spreken over de integratiemogelijkheden van de on premise oplossing. De saas-variant van Dynamics CRM heeft een voordeel, omdat de oplossing twee keer per jaar wordt geüpdatet (ten opzichte van één keer per jaar voor de on premise variant). Het grootste nadeel is het gebrek aan rapportage en analytics flexibiliteit, en het ontbreken van een on demand ontwikkelaarstool.

Oracle biedt volgens Gartner met Siebel CRM de breedste oplossing voor sales force automation. Het grootste nadeel is het partner- en integratienetwerk van Oracle, dat niet wordt bevorderd door de brede functionaliteiten en het on premise leveringsmodel. Door de dure prijzen is de oplossing ook niet geschikt voor het midden- en kleinbedrijf (mkb).

SAP CRM wordt ook tot de leiders gerekend vanwege de sterke business resultaten. Toch is het voor SAP belangrijk dat ze ook de verkoopafdeling weten aan te spreken en niet alleen bij de it-afdeling hun verhaal doen. De integratie van crm en enterprise resource planning (erp) wordt als één van de sterkere punten gezien, alsmede de ondersteuning van mobiele apparaten.

Softwareleverancier NetSuite wordt als enige gezien als challenger. SugarCRM en Oracle Sales Cloud worden gezien als visionaire partijen. Nichespelers zijn Sage CRM, Swiftpage, SAP Cloud for Sales, Pivotal, CRMnext en Zoho.

Bron: Customer Talk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie