Naar inhoud

Samenvoeging databases moet mensen onnodig leed besparen

Het is veruit de pijnlijkste fout die een marketeer kan maken: met een reclame-uiting iemand proberen te verleiden die al overleden is. Dat gold al in het analoge tijdperk met direct mailing. En dat geldt vandaag de dag evenzeer nu in marketing alles draait om data. Om nabestaanden te behoeden voor dergelijke pijnlijke boodschappen heeft EDM, een onderneming gericht op de vergroting van datakwaliteit, het Overlijdensregister overgenomen. Door de overname is een database ontstaan met meer dan 2,5 miljoen registraties en een accuraatheid van 99 procent.

Snel en correct handelen

Met de overname van het register ontstaat de grootste en meest actuele database met gegevens van overledenen in Nederland. Bedrijven gebruiken de databank om snel en correct te handelen in het geval van overlijden met als doel correspondentie op naam van een overledene zo snel mogelijk te stoppen en om identiteitsfraude te voorkomen.

Actuele en accurate database

In Nederland overlijden jaarlijks meer dan 135.000 mensen en de gemiddelde Nederlander komt in meer dan 2.000 databases voor. Voor het bedrijfsleven is het lastig om alle overledenen bij te houden. Door de samenvoeging ontstaat de meest actuele en accurate commerciële database met gegevens van overledenen in Nederland. Frank de Beun, CEO van EDM: “Wij hebben nu een database met meer dan 2,5 miljoen registraties en kunnen binnen een maand 99 procent van de overledenen in Nederland registreren.”

Onnodig leed besparen

Het Overlijdensregister is in 2009 door Lukas de Vries opgericht om correspondentie aan overledenen te voorkomen. ”Het is in de meeste gevallen erg pijnlijk voor de nabestaanden om correspondentie bestemd voor hun overleden geliefde te ontvangen”, vertelt De Vries. “Met de inrichting van de database wilde ik hen dit onnodige leed besparen.” Het register verzamelt dagelijks de gegevens van overledenen in Nederland vanuit circa 1.450 betrouwbare bronnen.

Bewijsmateriaal en controle data

Als bewijs en voor controledoeleinden worden ook de overlijdensmeldingen bewaard. EDM houdt sinds 1990 gegevens bij van overledenen. Lukas de Vries blijft aan als directeur van het Overlijdensregister: ”Ik zie deze nieuwe samenwerking als een mooie kans om de dienstverlening van het verder te ontwikkelen en uit te breiden. Ik heb er zin in om samen deze volgende stap te maken.”

Belang van het register

Gemeenten registreren de gegevens van overleden personen, maar deze zijn niet vrij toegankelijk voor bedrijven. Het Overlijdensregister is daarom het enige betrouwbare alternatief en voorziet hiermee in de grote behoefte van bedrijven om klantdata up-to-date te houden. Door dit register te gebruiken, ontvangen bedrijven een signaal zodra een persoon in de database overleden is. Het register wordt onder andere gebruikt door verzekeraars, banken, charitatieve instellingen, loterijen en telecomoperators.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie