Naar inhoud

Samenwerking met directie cruciaal voor digitale succes organisatie

Europese chief information officers moeten hun rol als kostenbeheerder of probleemoplosser loslaten. In plaats daarvan moeten ze zich ontwikkelen tot een strategisch leider die het digitale bedrijfsproces binnen de organisatie vorm kan geven. Momenteel is slechts een derde van de CIO's betrokken bij de algemene digitale transformatie van hun bedrijf. Dat terwijl die samenwerking tussen directie en medewerkers cruciaal is voor het digitale succes van de organisatie.

Leiders van de transformatie

Dat blijkt uit het recente onderzoek 'Being Digital: How and Why CIOs in Europe Are Reinventing Themselves for a New Age' van de digitale dienstverlener Cognizant. Volgens de ondervraagden zelf zouden CIO's zich wel moeten positioneren als digitale strategen (73%) en leiders van de transformatie (74%). Twee derde vindt bovendien dat CIO's beter moeten doorpakken om de mogelijkheden om te zetten in tastbare resultaten.

Sluiten samenwerkingsverbanden

“Om dit te bereiken, is het belangrijk dat CIO’s sterke partnerships opzetten binnen de organisatie, zodat ze door alle afdelingen worden gezien als hét aanspreekpunt voor alle digitale zaken en adviezen”, aldus Phil Dunmore, global head of strategy and transformation consulting bij Cognizant.

Sleutel tot digitaal succes

Driekwart van de CIO's ziet een samenwerking met de directie dan ook als de sleutel tot digitaal succes. “Maar dit is niet het enige verbond dat de CIO moet sluiten”, aldus Dunmore: “Hij of zij moet direct betrokken worden bij belangrijke zaken op digitaal vlak en een centrale rol innemen in de ontwikkeling en het verkopen van deze initiatieven. Daarbij moet de CIO samenwerken met verschillende teams en afdelingen.”

Ontwikkeling digitaal talent

Het onderzoek laat zien dat CIO's digitaal talent moeten werven, ondersteunen en behouden. Daarbij ligt de nadruk niet alleen op de technische, maar zeker ook op creatieve, sociale en zakelijke vaardigheden. Meer dan twee derde van de CIO's geeft aan dat een goede samenwerking met de HR-afdeling van groot belang is.

Richting het nieuwe bedrijfstijdperk

“CIO's moeten de leiding nemen in het proces van digitaal doen naar digitaal zijn, om zo nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen, de operationele wendbaarheid te verbeteren, innovatieve producten en diensten te ontwikkelen en een meer betrokken en persoonlijke klantervaring te leveren”, zegt Dunmore. “We zien echte IT-leiders doorgroeien naar de rol van CEO. Nu is het moment voor CIO's om de kans te wagen, voor een volledig nieuwe richting te kiezen en zichzelf digitaal te ontwikkelen voor het nieuwe bedrijfstijdperk.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Cognizant.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie