Naar inhoud

Samenwerking tussen IKEA en LEGO leidt tot geniale oplossing

In de wereld van de klantbeleving spelen twee Scandinavische merken een opvallende hoofdrol: IKEA en LEGO. Het woonwaarhuis is hét voorbeeld van een optimale invulling van de customer journey, waarbij dankbaar gebruikgemaakt wordt van de peak-end rule van Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman. De speelgoedfabrikant kent een uitzonderlijke klantloyaliteit en daarnaast worden de bekende speelgoedblokjes graag – door jong én oud – ingezet om complexe processen inzichtelijk te maken. Sinds kort werken de twee ondernemingen samen aan de ontwikkeling van nieuwe producten en dat heeft direct een geniale oplossing opgeleverd.


Rondslingerende speelgoedblokjes

Al decennialang zijn kinderen over de hele wereld dol op LEGO. Ze brengen uren door met het bouwen van hele fantasiewerelden met de kleine plastic steentjes. Maar tot grote ontsteltenis van hun ouders kan het speelgoed uiteindelijk door het hele huis slingeren. Bovendien kun je je voeten bezeren aan de scherpe randen van de blokjes als je er per ongeluk op stapt. Om een creatieve oplossing voor dit probleem te bieden, heeft de speelgoedfabrikant samengewerkt met IKEA om een opslagsysteem te creëren dat ook dienst doet als speelstructuur.

Samenwerking van LEGO met IKEA

De nieuwe opslagoplossing – die de naam BYGGLEK draagt – is kinderlijk eenvoudig. De witte dozen worden in vier maten aangeboden en zijn ontworpen om honderden steentjes in op te bergen. Het ingenieuze aspect van het ontwerp is dat de deksels en het interieur van de opslagdozen zijn bedekt met LEGO-noppen. Daardoor kunnen de boxen als fundament voor de bouwwerken dienen en makkelijk gestapeld worden. Ook is het met deze oplossing heel simpel om hele bouwstructuren te verplaatsen. “De box kan bijvoorbeeld fungeren als een huis, een zwembad of een sportarena”, duidt Rasmus Buch Løgstrup, de designmanager bij LEGO die het project geleid heeft. “Net wat kinderen willen, want er is geen goed of fout.”

Opslagsysteem én speelstructuur

Andreas Fredriksson, designer bij IKEA en tevens betrokken bij dit samenwerkingsproject, heeft zijn hele jeugd al spelend met LEGO doorgebracht. Hij bezit nog steeds de speelgoedsteentjes die hij in de jaren 70 van de vorige eeuw heeft gekregen. “Helaas mocht ik alleen in het weekend met LEGO spelen”, vertelt de ontwerper. “Want het leidde altijd tot een chaos in ons huis. Toen ik nog een kind was, werden alle steentjes in een grote deken opgeborgen. Nou, dan weet je het wel – een garantie voor een beestenbende. Daarom hebben we bij de ontwikkeling van BYGGLEK vooral gezocht naar een manier waarop je kunt spelen en pauzeren zonder de losse elementen van je creatie over de vloer te verspreiden.”

Oplossing voor ouders én kinderen

De designers hebben voor het ontwerp de hulp ingeroepen van kinderpsychologen. Die psychologen hebben erop gewezen dat kinderen een losse stapel stenen op de vloer niet per se als een puinhoop beschouwen. Zij zien het namelijk als een creatieve omgeving en een reeks lopende projecten. Dit botst met het verlangen van hun ouders naar orde en organisatie. “Ons doel was daarom een wijze te vinden om het probleem voor zowel de ouders als hun kinderen op te lossen”, geeft Rasmus Buch Løgstrup aan. “Bij ons leefde het besef dat we zouden slagen in onze missie als we een opslagmedium zouden leveren dat een onderdeel van het spel kan zijn.“

Eenvoudige montage voor 5-jarigen

De bozen worden geleverd in een traditionele platte IKEA-verpakking. De dozen zijn zo ontworpen dat zelfs 5-jarigen deze eenvoudig kunnen monteren. De nieuwe productlijn is vanaf 1 oktober 2020 verkrijgbaar in alle IKEA-winkels. Een set van drie kleine boxen van verschillende omvang kost 9,99 euro, een middelgrote box 12,99 euro en een grote box 14,99 euro. Als onderdeel van deze lijn brengt IKEA ook een exclusieve LEGO-set van 201 stuks op de markt. Bij het samenstellen van de stenen voor deze set hebben de ontwerpers bewust gekozen voor minder complexe LEGO-elementen.

Verbeelding van kinderen stimuleren

Op deze manier kunnen zelfs hele jonge kinderen met deze bouwstenen spelen. De set bevat dan ook geen bouwinstructies. De speelgoedsteentjes en de doos waarin deze geleverd worden, zijn ontworpen om de verbeelding van een kind te stimuleren. Gezien de betrokkenheid van IKEA bij het project, is het logisch dat deze ideeën zijn gebaseerd op het leven thuis. Kinderen kunnen namelijk een bank, bed of keuken bouwen voor de twee LEGO-figuren in de set. Er zit zelfs een banaan en een hotdog in, voor het geval dat de fictieve personages honger krijgen.

Tip: Wil jij je op een andere manier leren kijken naar problemen om tot klantgerichte oplossingen te komen? Dan is de training Design Thinking wat voor jou!

  • In 2 dagen leer je tot andere inzichten en innovatieve resultaten te komen door creatief en analytisch te denken.
  • Je leert een optimale customer experience en onderscheidende momenten in de customer journey te ontwerpen.
Lees meer over deze training

Dit artikel is deels gebaseerd op het blog ‘See Ikea’s first collaboration with Lego. It’s genius.’ van Elisabeth Segran, redacteur bij mediaplatform Fast Company.

Foto’s: IKEA

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie