Naar inhoud

Samenwerking veelal de basis voor realisatie van innovaties

Innovatie is bij 69 procent van de organisaties in Nederland een topprioriteit. Slechts 7 procent van alle bedrijven en instellingen innoveert zelfstandig, de rest werkt samen om efficiëntie te behalen of kosten te besparen. Gemiddeld wordt er met 3 verschillende partners aan een innovatietraject gewerkt. De favoriete partners van organisaties zijn hun eigen medewerkers (66%) en externe partners (49%), bij voorkeur IT-partijen (48%).

Status van innovatie in Nederland

Dit blijkt uit een onderzoek onder 587 managers naar de status van innovatie in Nederland. Ook de partnerships zijn onder de loep genomen. Voor de analyse zijn vragen gesteld over innovatiebudgetten, uitdagingen, doelen, benodigdheden en partnerships. De studie is uitgevoerd in opdracht van IT-dienstverlener ilionx en consultancybureau QNH. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Peilstok van de Nederlandse innovatie – Hoe innoveert Nederland en welke partners spelen hierbij een rol?’.

Voordelen en nadelen innoveren met partners

Het werken met partners levert zowel voordelen als nadelen op volgens de managers van Nederlandse organisaties. Het grootste voordeel van samenwerken met een partner is het verkrijgen van nieuwe inzichten (56%). Ook de toegang tot nieuwe technologieën (35%) en kennis (33%) zijn belangrijke voordelen. Nadelen zijn vooral de tragere processen (42%), vertrekkende kennis (41%) en minder overzicht (34%).

Bron: Peilstok van de Nederlandse innovatie

Eigenschappen favoriete partners

De keuze voor de juiste partner is belangrijk. In het selectieproces wordt naar diverse variabelen gekeken. De kennis die een eventuele innovatiepartner meebrengt, is hierbij van doorslaggevend belang – al speelt dit iets minder bij kleine organisaties. Een mogelijke oorzaak is het specialistische karakter van deze organisaties. Het hebben van een partner met een gevestigde naam is voor de meeste organisaties onbelangrijk: slechts 7 procent selecteert op deze eigenschap. Het draait dus vooral om de creativiteit die een partner met zich meebrengt.

Zelden innoveren organisaties alleen

“Dit onderzoek bevestigt wat wij in de markt zien gebeuren: zelden innoveren organisaties alleen”, aldus Wiebe de Boer, chief executive officer van ilionx en QNH. “Samenwerken aan innovatie in de keten wordt steeds meer gemeengoed. Een verstandige keuze, want duurzame partnerships brengen nieuwe inzichten, kennis en een hoop andere voordelen met zich mee. Vertrekkende kennis zou geen nadeel mogen zijn van innovatietrajecten. Duurzame partnerships stoppen niet zodra een traject is afgerond. Een goede partner zorgt ervoor dat de ingebrachte kennis in de organisatie geborgd wordt en is niet bang de eigen kennis te delen.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van QNH.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie