Naar inhoud

Schandaal rond Facebook en Cambridge Analytica niets nieuws

Terwijl Elon Musk en Mark Zuckerberg – toch al niet de beste vrienden blijkbaar – elkaar nog maar eens uitmaken voor ‘onwetend’, is de wereld eigenlijk meer bezig met een nieuw dataschandaal van Facebook en Cambridge Analytica. Deze dataverzamelaar zou de data gebruikt hebben van Facebook-gebruikers om zo gericht kiezers te beïnvloeden tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Je hebt echter een klokkenluider nodig met een behoorlijk mediabereik om eindelijk de wereld wakker te schudden. Want over dit heikele onderwerp zijn al eerder verschillende documentaires gemaakt en artikelen geschreven.

Eerder twijfels over Brexit, India en Kenia

De beruchte klokkenluider beschuldigde overigens ook het Britse referendum het lidmaatschap van de Europese Unie en de verkiezingen in onder andere Kenia en India. Maar dat vinden we blijkbaar even niet interessant blijkbaar. Anno 2018 vindt de publieke opinie Rusland en de Verenigde Staten nou eenmaal interessanter.

De Brexit is een typerend voorbeeld van de wijze waarop je data kunt gebruiken op een wereldpodium: gericht targetten en analyses doen op basis van pure data om zo je keuze te beïnvloeden. Het lijkt een steeds vaker voorkomend probleem. Opvallend is dat zowel de verkiezing van Donald Trump als de keuze voor de Brexit een nipte overwinning was. Kiezersbeïnvloeding kan dus net dat extra stapje zijn om een verkiezing te winnen.

#DeleteFacebook

Het is natuurlijk uiterst pijnlijk als de oprichter van WhatsApp, in 2014 voor een fortuin overgenomen door Facebook, een massale oproep doet om je Facebook te deleten. Het meest opvallende vond ik toch wel dat naast Brian Acton ook Elon Musk de pagina’s van SpaceX en Tesla verwijderde van Facebook omdat hij werd uitgedaagd op Twitter, terwijl dat dezelfde dienst is die vorig jaar nog miljoenen accounts en gegevens verloor aan hackers.

Facebook reageert op de ophef en doet een charmeoffensief met een ‘Zlatan’-achtige poster. In Groot-Brittannië waren Zuckerbergs excuses te lezen in zeker 7 kranten. In de Verenigde Staten stonden zijn excuses onder andere in de The New York Times, The Washington Post en The Wall Street Journal. Maar waarom eigenlijk?

Kennen we dit niet ergens van?

Het verkrijgen van data is echt niks nieuws. Barack Obama kreeg er zelfs al lof voor en het is ook in veel gevallen legaal. Want jij bent diegene die klikt op acceptatie van de algemene voorwaarden zonder deze te lezen. Voor een campagne van Obama schreven zich destijds een miljoen aanhangers in voor een Facebook-app en gaven zo het campagneteam toestemming om data te verzamelen en vrienden te bekijken.

Op deze manier konden potentiële Obama-stemmers vervolgens beter getarget worden en Obama-vriendelijke advertenties getoond worden aan deze stemgerechtigden. Het grote verschil? De app en Obama gaven dit eerlijk toe en de gebruikers wisten precies waar ze aan toe waren. Het campagneteam van toen zegt zich ook altijd aan de wet te hebben gehouden, maar dat is natuurlijk eenvoudig. Het gaat echter niet altijd om de wet.

De advertentie

Vrij vertaald: ‘Wij hebben een verantwoordelijkheid om je informatie te beschermen. Als wij dat niet kunnen, verdienen wij het niet.’ Verder staat in de advertentie onder andere een vriendelijke herinnering dat je zelf toch echt akkoord gaat met de applicaties die je gegevens verzamelen en je deze te allen tijde kunt uitschakelen op Facebook.

Ik kies #TeamZuckerberg

Facebook krijgt de hoon over zich heen vanwege het dataschandaal en dat is natuurlijk deels terecht. Maar een deel van de schuld ligt toch echt bij de gebruikers. Want het zijn de gebruikers die totaal niet controleren en bekijken waarmee ze nou eigenlijk akkoord gaan. Tuurlijk had Facebook beter moeten controleren en had de betreffende applicatie eerlijker moeten aangeven waarvoor de gegevens gebruikt werden. Dat is natuurlijk de essentie van een succesvolle relatie tussen partijen: communiceren.

Laten we dan ook direct heel eerlijk zijn over het allerbelangrijkste: deze gegevens hadden we ook zonder Facebook en met behulp van artificial intelligence van je kunnen ontlokken en gebruiken.

Get over it. #TeamZuckerberg.

Thomas Neurink is een trainer en spreker die zich richt op de inzet van traditionele technologieën zoals het web en het verantwoorde gebruik van innovaties zoals artificial intelligence, virtual reality en blockchain.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie