Naar inhoud

Schandaal Volkswagen beïnvloedt overwegingsintentie

Na het veelbesproken schandaal bij Volkswagen, staat het automerk wereldwijd onder grote druk. In september van 2015 is aan het licht gekomen dat automobielfabrikant met behulp van software de milieueisen met dieselmotoren ontloopt. Meer dan een kwart van de Nederlanders die geen VW overwegen wanneer zij een nieuwe auto zouden gaan leasen of kopen (29%), geeft aan dat het schandaal rondom de fraude invloed heeft op hun overwegingsintentie. Over de gevolgen op de lange termijn van de sjoemelsoftware-affaire is het moeilijk uitspraken te doen.

Sjoemelsoftware

Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Markteffect. Volkswagen komt de laatste tijd regelmatig negatief in het nieuws sinds in de Verenigde Staten bekend is geworden dat de Duiste autofabrikant sjoemelt met de milieueisen. De dieselmotoren van deze auto's voldoen alleen aan de milieueisen als de auto wordt getest. Tijdens de controle in de garage zorgt een software ervoor dat de uitstoot van de motoren minder schadelijk is dan in de praktijk.

Vertrouwen verdwenen

Uit het recent uitgevoerde onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders van 18 jaar en ouder geen Volkswagen overweegt wanneer zij een nieuwe auto zouden gaan leasen (55%) of kopen (56%). Voornamelijk mensen in de leeftijd van 50 jaar en ouder en lager opgeleiden geven aan geen auto van dit merk te overwegen. Nederlanders die aangeven dat het schandaal invloed heeft op de keuze voor een auto van dit merk vinden dat ze VW niet meer kunnen vertrouwen en vinden het schandalig wat er is gebeurd. Bovendien wordt genoemd dat de Duitse autobouwer geen goed imago meer heeft.

Onduidelijkheid lange termijn

Het imago van Volkswagen heeft door de negatieve berichtgevingen een deuk opgelopen”, reageert Edgar de Beule, directeur van Markteffect. “Een negatief imago kan uiteindelijk invloed hebben op het aankoopgedrag van consumenten. Volkswagen is natuurlijk een groot merk. In hoeverre dit schandaal op langere termijn invloed zal hebben op het imago van VW zal moeten blijken uit de uiteindelijke keuze en de overwegingsintentie van de consument.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie