Naar inhoud

Schending van merkrecht voor merendeel van merken actueel

Bijna driekwart van de merken (74%) heeft het afgelopen jaar merkinbreuk ervaren.. Daarnaast geven vier op de tien bedrijven aan dat het aantal inbreuken is toegenomen. Bij meer dan de helft van de gevallen (55%) zijn juridische stappen ondernomen na schending van het merkrecht. De impact van merkinbreuk is groot. De belangrijkste gevolgen zijn: merkverwarring bij klanten (44%), omzetverlies (40%), verminderde klantloyaliteit (34%) en reputatieschade (33%). Een derde van de bedrijven heeft een merk aangepast door de gevolgen van schending van het merkrecht.

Merknaambescherming

Dit blijkt uit een onderzoek onder 300 handelsmerkprofessionals van interne en externe juridische teams in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk om inzicht te krijgen in de stand van zaken in de branche en de uitdagingen rondom merknaambescherming. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Vitreous World in opdracht van CompuMark, een onderneming gericht op het gebied van onderzoek en merknaambescherming. De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in het rapport ‘Het handelsmerkecosysteem, inzichten van wereldwijde professionals in het intellectuele eigendom’.

Intellectueel eigendom

“Het rapport laat zien dat het aantal geregistreerde handelsmerken toeneemt”, zegt Jeff Roy, president van CompuMark. “Doordat het makkelijker is om wereldwijd zaken te doen, door het groeiende aantal merken op de markt en het gebruik van externe kanalen zoals social media is het lastiger geworden om een unieke handelsnaam te vinden. Merken moeten harder werken om hun intellectuele eigendom te beschermen en de risico’s van inbreuk te beperken. Het proces van het zoeken en bekijken van andere handelsmerken is daar onderdeel van en wordt steeds belangrijker.”

Registraties en uitdagingen

Product- en dienstnamen, logo’s en afbeeldingen en bedrijfsnamen zijn vanzelfsprekend het meeste geregistreerd. Daarnaast zijn er verrassende registraties. Franse professionals hebben afgelopen jaar bovengemiddeld veel interesse in registraties van hashtags en geluiden getoond. Duitse respondenten hebben meer aanvragen voor geur en kleur gedaan. Professionals noemen in het onderzoek tevens de uitdagingen die ze ervaren bij registraties, zoals tijdsdruk, budget, globalisering en het gebrek aan hulpmiddelen. Ook zijn oplossingen benoemd voor deze problemen: meer budget (51%), betere technologie (49%) en meer middelen (48%).

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van CompuMark.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie