Naar inhoud

Schets van de beste Nederlandse marketingliteratuur van 2018

Rond deze tijd van het jaar klettert mijn brievenbus continu. De ‘PIM Marketing Literatuur Prijs’ is namelijk in aantocht. En als jurylid betekent dat lezen, lezen en lezen. Dit jaar staan er 12 boeken op de shortlist, van in totaal 15 auteurs. Sommige boeken kende ik, over andere publicaties had ik gehoord, weer andere exemplaren zijn een complete verrassing. Samen vormen deze boeken een mooie staalkaart van ons vak anno 2018.

Als je daar – net als ik – meer over wil horen, nodig ik je uit om op dinsdag 27 november 2018 mee te luisteren naar de presentaties van de auteurs in de Utrechtse Jaarbeurs. Ter voorbereiding haal ik het net voor je op.

Oogst van het jaar: oude winnaars en nieuw talent

Ook dit jaar weer een mooie mix van namen en onderwerpen. Debutanten, maar ook oud-winnaars als Ruud Frambach en Steven Van Belleghem laten nog eens zien waar ze goed in zijn. Dit jaar brachten ze beiden een nieuw boek uit. In ‘Doet marketing ertoe?’ verbindt Frambach, hoogleraar Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, wetenschap met de praktijk. Zo laat hij zien dat het essentieel is om niet alleen iets te betekenen voor je klanten, maar voor iedereen die met je organisatie te maken heeft. In ‘Customers the day after tomorrow’ deelt Van Belleghem, expert in digitale klantcontacten, inzichten die hij opdeed tijdens zijn bezoeken aan technologiespelers in Sillicon Valley en China. Hij vertaalt deze naar een visie en aanpak om mogelijkheden van nieuwe technologieën te omarmen.

Buzzword van het jaar: articifial intelligence

Van Belleghems boek behandelt hét onderwerp van vandaag: artificial intelligence. En hij schreef niet het enige boek over de impact van technologie en AI op het marketingvak en de maatschappij. Christian Kromme en Wim Vermeulen doen dat allebei vanuit hun eigen invalshoek. In ‘Humanification’ laat Kromme zien hoe hij denkt dat technologie de mensheid naar een betekenisvolle toekomst brengt door steeds menselijker te worden. Vermeulen houdt in ‘Marketing voor de Madmen van morgen’ de rol van technologie in reclame tegen het licht. Hij onderzoekt hoe technologie marketeers kan helpen om de aandacht van de consument terug te winnen. Met zijn TapForward-model wil hij merken helpen om succesvol te communiceren in een wereld vol algoritmes.

Veranderingen dit jaar op gebied van brands, fans, content

De tweede wetenschapper in de lijst is Roland van der Vorst, hoogleraar aan de Technische Universiteit en columnist voor Adformatie. Van der Vorst werkte jaren in de reclamewereld. In ‘Contrarian Branding’ deelt hij strategieën waarmee merken in deze tijden van overvloed onderscheidend kunnen zijn en blijven. Hoe belangrijk zijn doelgroepen daarin nog? Stephanie Duval en Nele Pieters hebben het in ‘Community marketing’ liever over communities van gelijkgestemden. Ze presenteren een canvas om een diepere verbinding met communities aan te gaan. Boudewijn Bugter en Natanja de Bruin schreven ‘Werken met profielen en persona’s’. Duval, Pieters, Bugter en De Bruin doen alle vier een pleidooi voor oprecht begrip van doelgroepen. Hoe je vervolgens boeiende content maakt, op basis van je merkwaarden, voor doelgroepen? Dat vertelt Antal de Waij in ‘Content!’.

Waarheid van het jaar: alles draait nog altijd om de klant

De klant, daar doen we het allemaal voor. Klantgericht leiderschap en klantbeleving zijn al jaren een populair onderwerp in de marketingliteratuur. Debutant Sydney Brouwer behandelt het met regelmaat in zijn podcasts. In zijn boek ‘Klantgericht leiderschap’ deelt hij de belangrijkste inzichten uit zijn interviews. Guido Theys is inmiddels toe aan zijn twaalfde boek: ‘Opzouten!’. Hierin nodigt hij de lezer op eigenzinnige wijze uit om op te gaan in het perspectief van de klant. Beide boeken bieden praktische inzichten voor elke marketeer die nog klantgerichter wil werken. Leuk detail is dat beide schrijvers ook lezingen geven. Waar Brouwer aangeeft een veelgevraagd spreker te zijn, is Thys naar eigen zeggen de slechtste spreker van Nederland. Vooral dat laatste maakt mij persoonlijk reuze nieuwsgierig.

Studieboeken van het jaar: ook voor professionals

Dan zijn er nog twee nominaties voor het studieboek van het jaar. Guy van Liemt en Gert Koot schreven ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’. Mocht je denken dat 14 stappen een dun boekje opleveren, heb je het mis. Dit boek kan zomaar de nieuwe marketingcommunicatie-bijbel worden. Danny Oosterveer, analytics-goeroe, schreef het ‘Basisboek digital analytics’. Hierin beschrijft hij de rol die (big) data spelen in marketing en hoe marketeers ze inzetten om successen te boeken. Ons vak verandert zo snel dat het soms lastig is om aanstormend talent van de juiste kennis te voorzien. Deze boeken zijn allebei een waardevolle aanvulling voor de boekenplank van marketeers.

Kans van het jaar: kom luisteren en leren

De genomineerde boeken bieden voor elk wat wils. Een vakjury van specialisten uit de praktijk en wetenschap, van PIM, ADFO, NIMA plus BBP en onderwijsinstellingen als Nyenrode en Beeckestijn kiezen en bekronen de winnaar. Hoe dat juryproces in z’n werk gaat, lees je op de website van PIM. Maar we houden al dit moois niet voor onszelf. Op 27 november 2018 presenteren alle schrijvers zichzelf en hun boek. Schrijf je snel in en laat je inspireren door het gedachtegoed van de beste auteurs op marketinggebied. In één avond ben je weer helemaal bij. Zie ik je daar?

Aljan de Boer is head of inspiration bij adviesbureau TrendsActive en bestuurslid van Platform Innovatie in Marketing (PIM).

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie