Naar inhoud

Scholieren met het diploma op zak sparen voor een vakantie

Afgelopen woensdag was weer die memorabele dag dat de spanning in menig Nederlands huishouden te snijden was. Die dag kregen de eindexamenkandidaten van de middelbare scholen namelijk de uitslag van hun finale verrichtingen. De positieve resultaten hebben niet alleen geleid tot vreugdevolle ontladingen en vlaggen met boekentassen in het straatbeeld. De overdosis aan vrije tijd betekent namelijk ook dat de geslaagde jongeren zich kunnen richten op hun vakantiewerk, waarmee zij vooral hun vakantie financieren.

Sparen voor een vakantie

Deze zomer staan ze zich weer uit te sloven, terwijl de rest van Nederland even time-out heeft: de jongeren die vakantiewerk doen. Maar wat is eigenlijk de grootste motivatie om juist in de vakantie te gaan werken? Het geld natuurlijk, zo blijkt uit een onderzoek onder 500 Nederlandse jongeren tussen de 16 en 25 jaar van recruitmentorganisatie YoungCapital. Met het zuurverdiende salaris spaart 54 procent voor leuke dingen, zoals een vakantie, 45 procent voor andere belangrijke dingen, zoals een auto, en 30 procent voor de studie.

Fun en games

Slechts 29 procent van de jongeren heeft een zomerbaantje voor de ervaring en 11 procent doet het puur om nieuwe vrienden te maken. Logisch, want het leukste aan de zomerbaan zijn volgens de jongeren naast een goed salaris (61%) de leuke collega’s (48%). Natuurlijk is het deze zomer niet alleen maar fun en games. Het blijft natuurlijk gewoon balen dat je moet werken als iedereen op het strand ligt. En de hoge werkdruk is ook een minpunt volgens de jongeren. Maar, je hoort ze verder niet klagen.

Leukste vakantiebanen

Alle pro’s en contra’s bij elkaar opgeteld, zijn de jongeren tot een top 3 van leukste vakantiebanen gekomen. Met op de eerste plek (35%) werken in een restaurant, café of snackbar. Op de tweede plaats (20%) staat werken in een winkel of supermarkt en op de derde plek (14%) werken bij een zwembad, in een hotel of op een bungalowpark.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie