Naar inhoud

Scholing ook voor lager opgeleiden een duidelijke optie

In het tijdperk van voortdurende verandering is permanente scholing is alle beroepsgroepen en bevolkingslagen cruciaal. Stilstand is achteruitgang, een credo dat zeker nu actueel is. De digitalisering betekent immers ook dat menselijke activiteiten worden overgenomen door IT-oplossingen. Dat geldt ook voor lager opgeleiden. Zij staan niet onwelwillend tegenover verdere scholing, maar het ontbreekt hen veelal aan financiële middelen, stimulans en begeleiding.

Opleiding voor laaggeschoolden

In opdracht van de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) onderzocht Panteia in 2014 onder een groep uitzendkrachten wat de reden is waarom zij wel of geen opleiding volgen. De stichting heeft dit onderzoek nu specifiek uitgevoerd onder laaggeschoolde uitzendkrachten die laaggeschoold werk doen. 80 procent van de ondervraagden werkt langer dan 3 maanden voor de uitzendorganisatie en voornamelijk voor een uitzendvestiging die gevestigd is in het bedrijf.

Geld is een belemmering

Opvallend is dat 80 procent van deze uitzendkrachten zegt geen opleiding te volgen, maar 60 procent zegt dat wel te willen en 30 procent wil dit misschien. 64 procent zegt ze een opleiding zouden volgen als ze daar financieel bij geholpen zouden worden en een groot percentage zegt begeleiding en stimulans nodig te hebben. 62 procent zegt dat het gebrek aan geld echt een belemmering is, tijdsinvestering is veel minder een belemmering.

Scholing verhoogt baankansen

De ondervraagde uitzendkrachten werken voornamelijk in de productie en in de logistiek en 75 procent zegt door de uitzendformule meer kans op werk te hebben. 90 procent zegt veel te leren in de praktijk en 47 procent denkt daardoor ook meer kans te hebben op werk. 62 procent denkt door het volgens van een cursus of training nog meer kans te hebben op een baan. 42 procent denkt dat meer beroeps- en functiegerichte scholing nodig is om aan het werk te blijven. 60 procent denkt dat ze door scholing meer kans op werk hebben.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie