Naar inhoud

Search engine advertising wordt steeds meer geautomatiseerd

Het betaald adverteren in zoekmachines, ook geduid als search engine advertising, heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. Maar liefst 53 procent van de middelgrote tot grote Nederlandse bedrijven automatiseert inmiddels de SEA-activiteiten en dit wordt naar verwachting alleen maar meer. Dit komt door een toegenomen behoefte aan automatisering bij gebruikers van SEA-platforms, meer leveranciers die geautomatiseerde oplossingen aanbieden en het gebruik van machine learning.

Dit valt op te maken uit ‘SEA-automatisering in Nederland en de impact op de rol van de marketeer’. Het rapport is het resultaat van de samenwerking van Google, de zoekbureaus iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U en de brancheorganisaties DDMA en IAB Nederland.

Verandering informatie zoeken

In de beginjaren van SEA zochten mensen op een geheel andere manier naar informatie op het wereldwijde web. Op vaste momenten formuleerden consumenten hun zoekopdrachten op een desktop. Om een SEA-campagne op te zetten kozen searchmarketeers in die tijd trefwoorden en advertentieteksten. Daarmee specificeerden zij hun bod op basis van de waarschijnlijkheid dat dat trefwoord converteerde met de laatste click op de desktop, uitgaande van dezelfde sessie.

Opkomst mobiele telefoons

Door de opkomst van mobiele telefoons, veranderend consumentengedrag en de evolutie van zoekmachines worden we nu overspoeld met verschillende signalen. Dit heeft gezorgd voor toenemende complexiteit in het beheer van SEA-activiteiten. Om searchmarketeers te ondersteunen in dit complexe landschap zijn zoekmachines en bureaus gestart met de ontwikkeling van oplossingen die gericht zijn op het automatiseren van de basisprincipes van SEA-activiteiten – bijvoorbeeld feed-based advertising en rule-based bidding. Het afgelopen decennium is het gebruik van deze geautomatiseerde systemen sterk toegenomen.

Integratie machine learning

Deze stijging is toe te schrijven aan verschillende factoren: een toegenomen behoefte aan automatisering bij gebruikers van SEA-platforms, meer leveranciers die geautomatiseerde oplossingen aanbieden en een stapsgewijze verandering in de technologie door machine learning. De integratie van machine learning in SEA-managementtools belooft geautomatiseerde oplossingen in de toekomst nog effectiever te maken.

Juiste vaardigheden marketingteam

Naarmate de automatisering verder voortzet, verandert de rol van een SEA-marketeer van het instellen en het optimaliseren van de fundamenten van een SEA-campagne – bijvoorbeeld het identificeren van sleutelwoorden en het instellen van biedingen – naar strategische activiteiten die de toekomstige groei van het bedrijf waarborgen – bijvoorbeeld customer lifetime value management. Om de succesvolle overgang naar automatisering te maken, is het daarom wel belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste mix aan vaardigheden in je marketingteam hebt.

Andere rol SEA-marketeers

“De SEA-marketeer hoeft de geautomatiseerde toekomst dus niet te vrezen, maar dient wel rekening te houden met een andere rol”, zegt Paul van de Schoot, head of SEA bij Searchresult. “Die rol splitst namelijk in een technische en strategische functie. Waar de technische consultant zich voornamelijk concentreert op het ontwikkelen van de tooling, configureert de strategische consultant deze én bewaakt hij of zij de resultaten. De rol van een strateeg verandert weinig, maar de technicus kan programmeren, heeft kennis van application programming interfaces én weet veel van de werking van SEA.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Searchresult.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie