Naar inhoud

Search-marketing verandert door toename van automatisering

Middelgrote en grote Nederlandse bedrijven automatiseren al meer dan de helft (53%) van de activiteiten voor search engine advertising. Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven. Er dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA-afdelingen in huis halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken.

Search automation

Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’. Het rapport is het resultaat van de samenwerking van de vier search-bureaus iProspect, Searchresult, Storm Digital en Traffic4U, de branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie IAB Nederland, de branchevereniging voor marketing en data DDMA en de IT-dienstverlener Google.

Verandering informatie zoeken

In de vroege dagen van zoekmachine-adverteren was de manier waarop mensen naar informatie zochten anders. Consumenten waren op vaste momenten van de dag op desktopcomputers aan het zoeken. Om een SEA-campagne in te stellen, kozen zoekmachinebureaus zoekwoorden en advertentieteksten en specificeerden een bod gebaseerd op de waarschijnlijkheid dat dat zoekwoord op basis van de laatste klik, de desktop en dezelfde sessie werd geconverteerd.

Opkomst smartphones

Door de opkomst van mobiele telefoons, veranderend consumentengedrag en de evolutie van zoekmachines worden we nu overspoeld met verschillende signalen. Dit creëert complexiteit in het beheer van SEA-activiteiten. Het rapport beschrijft welke activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search-marketeer.

Samenwerking is key

“Search blijft groeien en wordt complexer en dat heeft gevolgen voor de marketeer”, stelt Diana Janssen, directeur van DDMA. “Automation is zeker een deel van de oplossing. Het stelt de marketeer in staat zich te richten op andere skills: strategisch, technisch en sociaal. De inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen maakt het verschil. Samenwerking is key, ook in search marketing.”

Stijging search-bestedingen

“Het laatste AdSpend-rapport dat wij hebben gepubliceerd, laat wederom een stijging in de search-bestedingen zien van 20 procent”, aldus Yvonne de Jager, directeur van IAB Nederland. “Hiermee is search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, des te meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de search-marketeer. Ons rapport geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden in de sectie 'Whitepapers' van CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie