Naar inhoud

Searchmarketing geheel veranderd door technische innovaties

Door de opkomst van technologieën als machine learning en voice plus de vernieuwde privacywetgeving is het vakgebied van searchmarketing de laatste jaren compleet veranderd. Nu is er meer mogelijk op het gebied van search automation , maar het werk is ook complexer geworden. Als searchmarketeer dien je tegenwoordig te beschikken over voldoende technische kennis en de juiste tooling om searchcampagnes succesvol te implementeren.

Voortuitgang op het gebied van mobile, multiscreen-gebruik, voice, Intelligent Tracking Prevention (ITP), General Data Protection Regulation (GDPR) en nieuwe producten van Google en Microsoft hebben het landschap van search namelijk voorgoed veranderd. Om ondersteuning te bieden bij het automatiseren van strategieën voor search hebben de brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland het rapport ‘Search Automation 2020’ gepubliceerd.

De opkomst van machine learning

Parallel aan de ontwikkelingen rondom techniek, loopt de opkomst van machine learning. Deze vorm van artificiële intelligentie maakt beslissingen met slimme strategieën exponentieel beter. Zo gebruiken slimme biedstrategieën machine learning om voor elke zoekopdracht het aantal conversies of de conversiewaarde te maximaliseren. Het automatiseren van searchcampagnes gaat daarmee een stuk makkelijker.

Veranderingen gaan razendsnel

“De veranderingen in search volgen elkaar op dit moment zo snel op dat wij hebben besloten search automation opnieuw toe te lichten in een rapport”, vertelt Pieter Borst, voorzitter van DDMA-commissie Search en chief executive officer bij onlinemarketingbureau SIDM. “In die publicatie gaan we in op de laatste ontwikkelingen rondom search automation en verrijken we de onderwerpen met concrete voorbeelden en een goede uitleg van tooling. Op deze manier beogen we wij searchmarketeers tijd te besparen en de prestaties van hun campagnes op een slimme manier te verbeteren.”

Strategie en data-input worden belangrijker

Search automation biedt mede door de opkomst van machine learning mooie kansen voor searchmarketeers”, stelt Gina van den Bogaard, voorzitter van de taskforce Search van IAB Nederland en digital marketing consultant bij onlinemarketingbureau DEPT Agency. “In de publicatie leggen we uit hoe je met de automatisering van searchmarketing deze kansen optimaal kunt benutten om beter te presteren. Daar staat tegenover dat het bij search automation voor marketeers nu nog belangrijker is om de strategie en de data-input op een juiste manier vorm te geven. Deze onderdelen vormen immers de basis waarop je bepaalt wat precies geautomatiseerd wordt.”

Tip: Wil jij je organische zoekresultaten verbeteren? Dan is de tweedaagse training SEO wat voor jou!

  • In 2 dagen leer je search engine optimization (SEO) in te zetten voor een betere vindbaarheid in de natuurlijke zoekresultaten.
  • Tijdens de training leer je een praktische SEO-strategie op te stellen op basis van analyses van onder andere zoektermen.

Lees meer over deze opleiding ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie