Naar inhoud

Seizoensgebonden zoektermen basis voor contentmarketing Zalando

Al jaren wordt datagestuurde contentmarketing gezien als de manier om, gebaseerd op (zoek)gedrag van potentiële klanten, aansluitende content aan te bieden. Hierdoor kan de content ook op lange termijn relevant zijn om de vragen van potentiële klanten te beantwoorden. De stap van een populaire zoekterm naar een creatieve campagne, die de klanten verder helpt, is uiteraard een grote. Om nog maar te zwijgen over de tijd, het geld en de middelen die vaak geïnvesteerd moeten worden om een grootschalige content campagne van de grond te krijgen. Zalando pakte het plan groots aan door alle fashionistas van Europa uit te dagen.

Seizoensgebonden zoekwoorden

Bij de marketeers van de online kledingwinkel viel het op dat het zoekvolume naar een woord als 'kersttrui' ieder jaar rond de decemberdagen flink stijgt. Hier heeft de online fashionretailer beoogd op in te spelen door de koppeling te maken met andere seizoensgebonden zoekwoorden en deze met elkaar te combineren in één campagne. Bijvoorbeeld 'fringes' of 'bloemenkrans', want telkens is een piek zichtbaar in het zoekvolume rond april en mei als het zwoele festivalseizoen van start gaat. Het overkoepelende thema van al deze zoekwoorden was het zelf customizen van fashion, waardoor de klant zijn persoonlijke, unieke mode-item kan maken.

Tutorial video's rondom thema's

Voor de campagne, die tot begin mei duurt, werden 'Do It Yourself'- en fashionbloggers uit 12 verschillende Europese landen ingezet om een tutorial video op te nemen. Zo werd voor het eerst samengewerkt met de Belg Audrey Marschmaloo, een vlogger met ruim 164.000 YouTube abonnees. In totaal zijn er meer dan 30 video’s opgenomen. Ieder ingestoken op een bepaald thema, zoals de 'Ugly Christmas'-sweater. De tutorials sluiten niet alleen aan bij het zoekgedrag van modeliefhebbers, maar ook bij seizoensgebonden gebeurtenissen. In de beschrijving van de video’s zijn weer links opgenomen naar producten uit de webshop, om zo de bezoeker weer terug te leiden naar de webshop. De DIY-tutorials hebben ieder een eigen landingspagina, waar het project in korte stappen wordt uitgelegd.

Activering via verschillende kanalen

Naast het activeren van creatieve geesten op de homepage, nieuwsbrief en via sociale media, werden in aanloop naar Kerstmis de speciale sweater en feestelijke inpaktips gepromoot via Facebook-advertising. Ook de bloggers die hebben meegewerkt aan de video’s delen hun input met hun eigen achterban. Tijdens de Zalando Blogger Awards in november was zelfs al een heuse DIY-corner, waar Adidas Stan Smith’s met de hand gekalligrafeerd werden. In de goodiebag werd een DIY-pakketje meegegeven. Ook is de hashtag #zalandodiy actief, waarop de kleurrijke creaties van users gedeeld kunnen worden.

Succesvolle contentcampagne

Door een combinatie van timing, offline, online en het inzetten van verschillende kanalen is het gelukt om een grootschalige contentcampagne op te zetten die inhaakt op het online (zoek)gedrag van de immens brede doelgroep. De tutorial video’s zijn intussen al ruim 6.000 keer bekeken en tientallen creatieve fashionistas hebben hun creaties al gedeeld op sociale media met de hashtag. Vanaf deze week is de campagne live op onder andere de homepage en zullen meer DIY-tutorials volgen.

De betreffende campagnepagina vind je op de website van Zalando.

 

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie