Naar inhoud

Selfservice-technologie maakt functie gemeentehuis overbodig

De digitale transformatie is ook een actueel onderwerp voor de overheid en overheidsinstanties. Net zoals we tegenwoordig nauwelijks nog een bankgebouw betreden, neemt het bezoek aan een gemeentehuis ook sterk af. Meer dan een derde van de gemeenteambtenaren in Nederland verwacht dan ook dat de fysieke gemeenschappelijke omgeving in de toekomst niet meer bestaat. Van deze groep zegt het grootste deel (46%) dat het gemeentekantoor zelfs al binnen vijf jaar verdwijnt uit het straatbeeld – niet als gebouw maar wel als functionaliteit.

Dit blijkt uit een telefonisch rondgang langs informatiemanagers en IT-medewerkers werkzaam bij 33 Nederlandse gemeenten door IT-dienstverlener BCT.

Hallo selfservice en dag gemeentehuis

De gemeenteambtenaren is ook gevraagd welke technologie volgens hen de grootste impact heeft binnen de overheid. Bijna een vijfde (18%) noemt technologieën die selfservice-functies ondersteunen. Zij denken dat burgers steeds vaker zelf online al hun zaken met de overheid afhandelen. Dit sluit ook aan op de verwachting dat het gemeentehuis op korte termijn verdwijnt. De vergaande adoptie van selfservice-technologie zorgt ervoor dat de functie van het gemeentehuis overbodig wordt.

Nieuw imago van de gemeentelijke organisatie

Ondanks het feit dat de gemeentelijke organisatie steeds verder digitaliseert en de verwachting dat het gemeentehuis verdwijnt, denken ambtenaren wel dat hun gemeente de eigen identiteit kan behouden. Zelfs met het gebruik van uniforme, standaard IT-oplossingen kan de identiteit gewaarborgd blijven. 49 procent verwacht wel dat technologie het imago van de overheid revolutionair verandert.

Klantgerichte overheid

Een exemplarisch voorbeeld van klantgerichtheid bij de overheid is de fusiegemeente Hollands Kroon in de Kop van Noord-Holland. De gemeente heeft er resoluut voor gekozen de burgers in de fysieke en de digitale omgeving centraal te stellen. Zo kan de aangifte van de geboorte van een kind daar nu thuis gebeuren. Op deze manier kan de moeder – meer dan terecht – bij deze heuglijke gebeurtenis aanwezig zijn. Een verzoek kan gewoon via de website worden ingediend.


Digitalisering van de gemeente is noodzaak

“We maken momenteel een historische shift mee”, stelt Dimitri Palmen, directeur bij BCT. “De digitalisering van de gemeente is namelijk niet langer een onderscheidende factor of een extra dienst aan de burgers. Het is een noodzaak geworden. Om toch operatief te kunnen zijn in tijden van crisis, ontkom je als gemeente er niet meer aan om burgers, partners en organisaties digitaal oplossingen te bieden. Het is daarom nodig dat ook de overheid toegroeit naar een digitaal georiënteerd businessmodel. Ik zie kansen voor gemeenten die samen met leveranciers een platform creëren dat toegevoegde publieke waarde garandeert en zorgt voor de juiste balans tussen mens en technologie.”

Meer over informatie over selfservice en platformeconomie vind je in de trendpaper ‘Survival of the smartest 7 – Selfservice & platformtechnologie’ van BCT.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie