Naar inhoud

SEO is een uitdaging voor de interieurbranche

Nederlanders doen onmiskenbaar steeds vaker online aankopen. Woonwebshops laten echter nog altijd nog altijd veel kansen liggen op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO). Op de criteria linkbuilding, e-commercecontent, algemene content, filters, mobielvriendelijkheid, URL-structuur, rich snippets, paginasnelheid, front-end elementen, indexatie en HTTPS scoren alleen de woonwinkels Eijerkamp en Flinders een ruime voldoende.

Woonwebshops scoren mager

Zo blijkt uit onderzoek in de interieurbranche door e-commercebureau ISM eCompany. Op slechts vier van de elf onderzoekscriteria scoorden woonwebshops een magere voldoende. In de ranglijst scoorden Eijerkamp en Flinders nog het beste, met beide een gemiddelde van 7,2. Voor de studie zijn data van 76 webwinkels geanalyseerd op 58 onderdelen. Alle retailers moesten minimaal één fysieke winkel of showroom in Nederland hebben.

Belang e-commerce

Helaas blijft de interieurbranche achter op het gebied van e-commerce”, zegt Jurjen Jongejan, manager online marketing bij ISM eCompany. “En dat is opvallend, want uit onderzoek van brancheorganisatie Thuiswinkel.org blijkt dat 11 procent van de Nederlanders in het eerste halfjaar van 2015 één of meerdere aankopen deed in het woon- en tuinsegment. En het percentage groeit ieder jaar. E-commerce voor het woonsegment is dan ook zeker de moeite waard.”

Rich snippets

De woonwebwinkels scoorden het slechtst op het onderdeel 'rich snippets'. Het gebruik van dit instrument kan de doorklikratio verbeteren en heeft daardoor indirect ook invloed op de SEO. “Voor woonwebshops zijn rich snippets op reviews of productinformatie zoals prijs en beschikbaarheid van toegevoegde waarde”, zegt Jongejan. “Hierdoor kan Google zoekresultaten verrijken met bijvoorbeeld review-sterren. Met een gemiddeld cijfer van 1,4 is hier dus nog veel ruimte voor verbetering.” Slechts vier onderzochte webwinkels scoorden op dit onderdeel een voldoende.

Filtersysteem

Ook het onderdeel 'filtersysteem' scoorde een 1,4. Filterpagina’s kunnen zoekers een relevante landingspagina bieden voor een specifieke zoekopdracht, zoals 'houten wandkast' of nog specifieker 'houten wandkast gelakt'. Jongejan: “Wij pleiten voor een gestuurd filtersysteem, waarmee Google selectief pagina’s kan indexeren, op basis van zoekwoorden met zoekvolume. Deze pagina’s kunnen retailers vervolgens met de juiste content inrichten als organische landingspagina’s.” Alleen Woonboulevard Poortvliet, Roobol en Eijerkamp behaalden een voldoende voor dit onderdeel.

Mobielvriendelijkheid

Woonwebshops scoorden het beste op het onderdeel mobielvriendelijkheid, met een gemiddelde score van 6,6. “Mobiel is een aandachtsgebied waar de laatste jaren veel nadruk op ligt”, stelt Jongejan. “In de media verschijnen regelmatig blogs van specialisten die erop hameren dat (online) retailers een responsive of een aparte mobiele webshop moeten hebben. Omdat het issue hierdoor vaker 'top of mind' is, houden online retailers hier eerder rekening mee.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van ISM eCompany.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie