Naar inhoud

SEO is steeds meer gewoon leveren van kwaliteit

Een weblogger dient zich vooral te richten op het creëren van goede artikelen. En zich niet teveel bezig te houden met de voorwaarden die Google stelt in het kader van zoekmachineoptimalisatie. Natuurlijk moet de titel de lading dekken en aan de SEO-criteria voldoen. Maar beschouw dat vooral als onderdeel van de techniek, die meer een randvoorwaarde dan een winfactor is geworden. Voor 's werelds grootste zoekmachine gaat het meer en meer om de inhoud. Content is de grote succesfactor.”

Zoekmachinemarketing

Deze ultieme tip geeft zoekmachinemarketingspecialist Wouter Veenboer na afloop van zijn presentatie tijdens het evenement 'Multichannel 2016', dat op 20 en 21 april 2016 plaatsvond in DeFabrique in Utrecht. Zijn betoog over de perfecte zoekmachinemarketingstrategie bewandelt het pad van De Gouden Gids naar Google. “Iedereen probeert een plaats te bemachtigen op de eerste pagina van de zoekmachine”, stelt hij. “Want de tweede pagina is een uitstekende plek om lijken te verstoppen.”Multichannel 2016

Hyperconcurrentie

In de begindagen van het internet was de voorpagina van Google eenvoudig te bereiken door de juiste zoektermen frequent te gebruiken in de content. Maar de zoekmachine is natuurlijk een commerciële instelling en biedt dan ook steeds meer ruimte voor betaalde advertenties. Met de zoekterm 'Autoverzekering' is die felbegeerde eerste pagina nauwelijks meer organisch te bereiken. Deze term is onderhevig aan hyperconcurrentie. Voor minder dan 15 euro per click blijf je onzichtbaar.

SEO en SEA veranderen continu

SEO en SEA zijn voortdurend aan verandering onderhevig”, stelt Veenboer. “Dat komt vooral omdat Google continu op zoek is naar verdere vercommercialisering van de zoekmachine. Dat uit zich ook in een uiterlijk dat periodiek gewijzigd wordt. Daar waar voorheen op de rechterhelft van de pagina ruimte was voor reclameboodschappen, wordt dat gedeelte nu gevoed door de internetgigant zelf. En daarmee wordt het een stevige concurrent voor vergelijkingssites als Booking.com.”

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie vraagt een evenwichtige strategie. En die strategie reikt verder dan contentmarketing. Het behelst het opstellingen van duidelijk meetbare doelstellingen. Van daaruit bepaal je jouw strategie, die rekening houdt met de technologische mogelijkheden. SEO en SEA draait om het bepalen van KPI's, het inzichtelijk maken van de ROI, web analytics, het genereren van traffic en conversie en het tonen van expertise.”

Techniek, autoriteit en content

De drie hoofdelementen van SEO zijn techniek, autoriteit en content. Techniek is meer en meer een randvoorwaarde geworden en niet langer een doorslaggevende winfactor. Zo'n kwart van het wereldwijde web is opgemaakt in WordPress. Dat is een duidelijke indicatie dat onderscheid maken met technologische vernieuwingen lastig is. Autoriteit betreft de deskundigheid die getoond en ervaren wordt. Verwijzingen via links zijn van oudsher bepalend voor de getoonde kennis en kunde.”

Doordacht netwerk opbouwen

Maar autoriteit tonen is meer dan een lukraak netwerk van links. Het actuele Google-algoritme is in staat goede en slechte links te herkennen. Het complexe proces van het tonen van deskundigheid is het opbouwen van een weloverwogen netwerk van de klanten, partners en leveranciers van een organisatie. Die bedrijven en instellingen die het opbouwen van autoriteit een integraal onderdeel laten zijn van hun filosofie maken het onderscheid.”

Het allerbeste artikel schrijvenWouter Veenboer

Content is inmiddels voor SEO een steeds grotere succesfactor. Onderzoek wijst uit dat de optimale pagina, de nummer 1 in de Google-ranglijst, op dit moment zo'n 1.500 woorden bevat. Voorheen telde die ultieme webpagina ongeveer 1.000 woorden. Wil jij die felbegeerde eerste positie veroveren, dan is het zaak het allerbeste artikel over dat specifieke onderwerpen te schrijven.  Want met de opeenvolgende en steeds slimmere algoritmes is Google alsmaar beter in staat content te begrijpen.”

Uitgebreide toelichting onderwerp

Googel maar eens op de 'Vishengel kopen'. Dan kom je al snel terecht op de landingspagina over hengelsport van bol.com. Dat komt omdat webwinkel dit thema uitgebreid heeft gedocumenteerd. Het betreft een goed artikel met een prima uitleg over alle aspecten van deze tak van sport. En dat wordt door Google gewaardeerd. Als jij dus het onderwerp 'Autowassen' onder de aandacht wil brengen in het digitale domein, rest je niet anders dan het beste artikel van het Nederlandstalige internet te maken.”

Focus minder op juiste zoektermen

Want SEO draait steeds minder om het gebruik van de juiste zoekwoorden en steeds meer omtrent de thematiek. De meer dan 100 verschillende factoren in het algoritme dat Google gebruikt, worden continu slimmer ingezet. Door gebruik te maken van artificial intelligence kan bovendien ondertussen meer en meer het kaf van het koren worden gescheiden. En zo bedient de zoekmachine  de zoeker steeds beter en wordt kwaliteit lonend gemaakt.”

Direct traffic met SEA

Daar waar SEO een expeditie met een langetermijnvisie behelst, is SEA een activiteit die morgen al verkeer naar jouw website op kan leveren. Al heb je daarvoor natuurlijk wel budget nodig. Belangrijk is echter wel de customer journey van de andere kant te benaderen. Een juridisch adviseur richt zijn pijlen in eerste instantie niet op de zoekterm 'Advocaat' maar op zijn specialisme.  Daar treft hij namelijk minder concurrentie en zijn de conversiemogelijkheden dus groter.”

Relevante en accurate antwoorden

Als specifieke zoekwoorden namelijk niet renderen, gaat het gebruik van algemene terminologie jou ook niet verder helpen met SEA. Uiteindelijk wint de partij die bereid is de grootste som geld op tafel te leggen. Of, en dat is veel interessanter, de meeste relevantie toont. Op dit scheidsvlak tussen wat jij wil vertellen en wat de interesse heeft van het publiek, gaat het om het geven van relevante en accurate antwoorden op specifieke vragen.”

Effectieve inzet van budgetten

Het budget dat wordt ingezet, kan tegenwoordig door de technologische mogelijkheden effectiever worden ingezet. Daarbij geldt dat de biedingen hoger worden naarmate de klant zich verder in de funnel bevindt. Terugkomend op de zoekterm 'Autoverzekeringen' betekent dit dat een hoger bod wordt uitgebracht op iemand die je verzekeringssite al eerder heeft bezocht. Heeft hij of zij al eens een premie berekend? Dan een nog hoger bod. En nog hoger wordt het bod, als die bezoeker al klant is.”

Opbouw Google AdWords account

Samengevat gaat SEA om die relevantie en de bedieningen en het budget, waarbij het succes valt of staat bij de wijze waarop Google AdWords account is opgebouwd. En de kwaliteit van je website natuurlijk. Optimalisatie van de website is een essentieel onderdeel. Want als je met het zoekwoord dat kenmerkend is voor jouw online boodschap nog niet gevonden wordt, dan is er echt werk aan de webwinkel.”

Wouter Veenboer is consultant online marketing bij Netprofiler, een marketingbureau gericht op de verbetering van de online performance. Daarnaast is hij oprichter van productenzoekmachine Simpler en doceert hij zoekmachinemarketing aan de Beeckestijn Business School.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie