Naar inhoud

SEO sterk vereenvoudigd dankzij onderzoek Universiteit Twente

Onvindbare webwinkels door verkeerde trefwoorden resulteren in faillissementen. Het online slagveld is keihard, maar op de eerste pagina van Google terechtkomen blijft een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er wordt besteed aan SEO-marketing. Na tweeënhalf jaar onderzoek is KeywordMate, een spin-off van de Universiteit Twente, erin geslaagd om het zoekalgoritme van Google na te bootsen én bij te benen. De innovatieve software voorspelt met grote zekerheid met welke zoekwoorden en zoekwoordencombinaties een website op de eerste pagina van ’s werelds grootste zoekmachine terecht komt.

Zelflerend algoritme in 28 talen

De ontwikkelde is gebaseerd op een zelflerend algoritme. Het past zich onder meer aan, aan de veranderingen die Google regelmatig in zijn eigen algoritme aanbrengt. KeywordMate en de Universiteit Twente hebben tweeënhalf jaar gewerkt aan de ontwikkeling van hun zelflerende software en zijn erin geslaagd het tijdrovende trefwoordenonderzoek volledig te automatiseren. Deze is ingebouwd in een eenvoudige app waarmee razendsnel kansberekeningen kunnen worden gedaan. De innovatieve software doorzoekt in korte tijd alle mogelijke combinaties van variabelen. Dit gebeurt voorlopig in 28 talen. Op basis hiervan wordt gecalculeerd met welke zoekwoorden of zoekwoordcombinaties een website succesvol bovenaan in Google terechtkomt.

Meerderheid webwinkels onvindbaar

Het is voor iedereen die iets verkoopt belangrijk om op internet gevonden te worden, maar voor sommigen nog meer dan voor anderen. Met de explosieve groei van het aantal webwinkels en online aankopen zijn vooral veel kleine of startende webwinkels amper vindbaar in zoekresultaten. Dit is te vergelijken met een middenstander in een achteraf straatje waardoor er geen spontane aanloop is. Van alle mensen op internet kijkt 97 procent niet verder dan de eerste pagina zoekresultaten van Google. Bijna twee derde (63%) kijkt zelfs niet verder dan de eerste drie meldingen. Het gevolg is dat omzet achterblijft en veel geïnvesteerd wordt om beter gevonden te worden.

Verkeerde trefwoorden en geen controle

Goed vindbaar zijn kost in de regel veel geld. In de zogeheten ‘organische zoekresultaten’ van Google terechtkomen op de eerste pagina, vraagt een grote tijdsinvestering om te onderzoeken wat de meest kansrijke trefwoordcombinaties zijn. Het eindresultaat valt op voorhand bovendien nooit met zekerheid te garanderen. Succes hangt van veel verschillende factoren af. Die moeten allemaal goed in kaart worden gebracht. “Binnen de SEO-branche vindt vaak optimalisatie van de verkeerde trefwoorden plaats”, zegt Maarten Jurjens, CEO van KeywordMate.

Doorgronden algoritme van Google

Het algoritme van Google is net als Coca-Cola: niemand kent het geheime recept”, stelt Jurjens. “SEO blijft hierdoor toch vaak een beredeneerde gok, ongeacht hoeveel tijd en geld er aan wordt besteed. Ons zelflerende algoritme  maakt het mogelijk om erachter te komen wat de juiste woorden zijn om met een website bovenaan te komen.” De app is in eerste instantie ontwikkeld voor SEO-specialisten zoals webbureaus en online marketingbureaus. Jurjens stelt dat ook andere bedrijven en zelfs particulieren ermee uit de voeten kunnen. “Het wordt voor iedereen makkelijker om de juiste woorden en woordcombinaties te vinden waarmee je met je website kunt scoren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie