Naar inhoud

SEO verandert drastisch door Internet of Things

Voor de meeste online content geldt dat de vindbaarheid door verschillende zoekmachines de belangrijkste succesfactor is. Google verandert regelmatig zijn zoekalgoritme om ervoor te zorgen dat gebruikers de meest relevante resultaten als eerste te zien krijgen. Nog niet zo heel lang geleden was SEO redelijk overzichtelijk. Mensen zochten op hun laptop via een paar trefwoorden naar relevante websites. Maar daar komt door het internet der dingen verandering in.

IoT verandert SEO

Vandaag de dag zoeken we vaker op mobiele apparaten naar relevante lokale resultaten, gebruiken spraaktechniek om onze zoekopdracht in te spreken of krijgen de resultaten op een smartwatch te zien. Nu het internet langzaam maar zeker aan het transformeren is tot een Internet of Things - waar diverse apparaten (connected objects) aan verbonden zijn - worden de spelregels van zoekmachineoptimalisatie onherroepelijk veranderd.

SEO wordt COO

Sterker nog, misschien spreken we binnenkort van Connected Object Optimisation (COO) in plaats van Search Engine Optimisation (SEO). Dankzij de smartphone hebben we altijd en overal toegang tot informatie en dit zal alleen maar toenemen door de komst van nieuwe apparaten die met het internet zijn verbonden. De drie belangrijkste aanpassingen die nodig zijn voor deze nieuwe manier van zoeken naar informatie zet het internethostingbedrijf OVH op een rij.

1. Zoekopdrachten zijn langer

Zoekmachines moeten content beter 'begrijpen', zodat ze meer relevante en gepersonaliseerde resultaten tonen. Zoekopdrachten zijn de afgelopen jaren alleen maar langer geworden. Eerst zochten we op verschillende zoekwoorden en nu typen of spreken we volledige zinnen in als zoekopdracht met onze mobiele telefoon. Ruim twee jaar geleden installeerde Google Hummingbird, een volledig nieuw algoritme voor zijn zoekmachine. Hiermee gaf het bedrijf aan dat ze het inzicht in gesproken zoekopdrachten sterk heeft verbeterd. Google moet verschillende pagina’s doorzoeken als bijvoorbeeld de vraag 'Wat is het dichtstbijzijnde pizzarestaurant?' wordt gesteld.

Om de juiste data te genereren uit de verschillende pagina’s werkt Google met schema.org. Met schema.org is het mogelijk om specifieke data – denk aan locaties, adressen, reviews en telefoonnummers – te markeren of op te slaan. Bedrijven kunnen met behulp van deze methodes makkelijker worden gevonden door (potentiële) klanten, waardoor het eenvoudiger is om de doelgroep te targeten zonder veel geld te spenderen aan adverteren. Daarnaast is het voor klanten makkelijker om het product of de dienst waar ze naar op zoek zijn te vinden.

2. Snelheid nog belangrijker op mobiel

Websites met mobielvriendelijke elementen en ontwerpen worden al meegenomen in de zoekresultaten. Voor mobiele websites is snelheid het belangrijkst. De snelheid van het laden van een website beïnvloedt onze eerste indruk van een site. In zoekmachines maakt zelfs één seconde vertraging al een groot verschil in de conversieratio en pagina-indexatie. Binnen een mobiele omgeving zijn er verschillende factoren die bijdragen aan de tijd die het kost om een pagina te laden.

Zo kan de internetverbinding impact hebben op de laadtijd, dus is het essentieel om een snelle verbinding te realiseren om gebruik van mobiele websites te optimaliseren. De inzet van een Content Delivery Network (CDN) verkleint de afstand tussen gebruiker en online content. Klanten verlaten een pagina wanneer deze niet snel laadt. Het wordt ervaren als onprofessioneel en mensen willen niet wachten. Doordat bedrijven tools zoals CDN inzetten, laden pagina’s onmiddellijk in het Point of Presence (PoP). De eindgebruiker downloadt de content dan vanuit de dichtstbijzijnde PoP en heeft meteen toegang tot de gewenste pagina.

3. Gesproken zoekopdrachten

Nu steeds meer apparaten verbonden zijn met het internet, wordt het voor bedrijven nog belangrijker om lokale SEO onder de knie te krijgen. Gesproken zoekopdrachten (ook wel voice search genoemd) en een intelligente persoonlijke assistent vervangen hoogstwaarschijnlijk traditionele zoekopdrachten in de toekomst. Microdata, snelheid van de website en lokale SEO blijven een belangrijke rol spelen in SEO-rankings. Momenteel zijn gesproken zoekopdrachten nog geen gemeengoed, maar grote spelers als Apple, Amazon en Google maken er al wel gebruik van.

Verbetering klantervaring

Het Internet of Things zorgt voor grote veranderingen en we staan pas aan het begin van een nieuw tijdperk”, zegt Alberto Wieske, business development manager voor Nederland en België bij OVH. “Het is voor bedrijven cruciaal om zich aan te passen aan nieuwe algoritmes en de ontwikkeling van connected objects nauw in de gaten te houden. Momenteel is de impact van het internet der dingen al zichtbaar in verschillende sectoren en niet alleen bij de IT-afdeling. Organisaties die al succesvol gebruik maken van connected objects worden gezien als innovatieve bedrijven die de klantervaring willen verbeteren.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie